Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Polisen

Två döda i kurvan i Härskogen – ung lastbilsförare frias

Kollegorna rekommenderade den oerfarne lastbilschauffören att ta genvägen genom Härskogen. I en kurva gled släpet ut på fel sida, och krossade två bilar och deras förare.
Nu frias den unge mannen, eftersom bromsarna på ekipaget inte fungerade ordentligt.

I mitten av mars i fjol rullade en nästan 25 meters långt fordon från Småland, på den hårt olycksdrabbade Härskogsvägen från Lerum mot Landvetter.

Långtradaren bestod av dragbil, link-trailer och påhängsvagn.

Bakom ratten satt en ung man, då bara 21 år gammal, som nyligen fått sitt CE-körkort (gällande tung lastbil med tungt släp).

– Det är en sträcka som jag hade kört flera gånger tidigare, som var välbekant för mig, förklarade den chauffören under rättegången.

Krock vid Kollsjön

Vid Kollsjön skedde en omfattande kollision, en av de allvarligaste i Västsverige under 2018. Två människor i mötande personbilar omkom.

I somras åtalades den relativt nyutbildade chauffören för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik.

Ett vittne hade i polisutredningen sagt att han var tyckte färden gått "alldeles för fort" på den väg där hastighetsbegränsningen är 70 kilometer i timmen.

– Jag tänkte direkt att han kommer inte klara kurvan. Strax därefter bromsar lastbilen in och däck på främre släpet låser sig. Trailern går över på motsatt vägbana och krockar med en bil, berättade ögonvittnet.

Sekunderna efteråt demolerades ytterligare en personbil.

Avled omedelbart

Två män, födda 1944 och 1959, avled i princip omedelbart.

Enligt åklagarens stämningsansökan hade den unge lastbilschauffören av oaktsamhet dels kört snabbare än tillåtet, dels inte haft kontroll över fordonets position.

Mannen har genomgående förnekat brott och hävdat att något tekniskt problem måste ha legat bakom långtradarens agerande.

Och domstolen ger honom rätt:

• Utredningen visar för det första inte alls att det handlat om en fortkörning, utan det mesta tyder snarare på att hastigheten inte var högre än 40 kilometer i timmen när det small.

• Den tekniska undersökningen pekar dessutom på att en lampa indikerat "ABS-fel". Vid provkörning låste sig hjulen på påhängsvagnens den mittersta axeln.

"Analys saknas"

Detta var också vad lastbilschauffören själv påstått i förhör.

Tingsrätten menar i sin dom att det "saknas sakkunnig utredning och analys över hur låsta hjul påverkat vägegenskaperna i det aktuella fallet".

Rätten fastslår även att en sådan låsning mycket väl skulle kunna innebära att ekipaget viker sig utåt i en kurva och därmed riskera att blockera mötande trafik.

Ingenting tyder på att föraren var medveten om bristen i bromssystemet. Han kan då heller inte dömas för oaktsamhetsbrott.

Olycksstatistiken

Det senaste fem åren har siffran över antalet döda i trafiken pendlat upp och ner och nådde en plötslig topp i fjol.

Detta är de senaste noteringarna, enligt Trafikverket:

• 270 (2014).

• 259 (2015).

• 270 (2016).

• 253 (2017).

• 325 (2018).

• Hittills i år, mellan januari och september, har 170 personer förolyckats. Det indikerar en årlig notering på runt 225, vilket i så fall skulle vara den lägsta noteringen under 2000-talet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.