Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Trendbrottet: Cyklandet ökar – medan bilresorna minskar

Göteborgs stad har som mål att det hållbara resandet ska öka kraftigt fram till 2035. Hittills har utvecklingen ofta gått åt fel riktning. Men i fjol ökade cykel- och kollektivtrafikresorna medan bilresorna minskade.
Trots vändningen tror trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) att staden kommer att misslyckas med målen till 2035.
– Jag tror inte det är särskilt realistiskt att minska så drastiskt, säger han.

Stadens trafikstrategi innebär att minst 35 procent av resorna i Göteborg ska ske till fots eller med cykel år 2035, och minst 55 procent av de motoriserade resorna ska ske med kollektivtrafik till samma år.

Men utvecklingen har inte gått åt rätt håll. Ifjol möttes man av ett tungt bakslag när det visade sig att cyklandet, tvärtemot målsättningen, i stället hade minskat under 2017. Och om man ser till det hållbara resandet som helhet har utvecklingen stagnerat på senare tid, om man bortser från kollektivtrafikresorna – som ökat.

LÄS MER: Minskat cyklande – tvärtemot målsättningen

Men siffrorna för 2018 visar sig vara ett trendbrott. Utvecklingen har vänt och de hållbara resorna har i stället ökat.

Bilresandet minskade

Bilresandet minskade med en procent under fjolåret och ligger numera på samma nivå som 2011. Cyklandet ökade med hela 12 procent, något som skulle kunna härledas till den varma sommaren enligt trafikkontoret. Dessutom har kollektivtrafikresorna fortsatt att öka i en stadig takt, under fjolåret med fem procent.

Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) vill dock inte dra för stort på ökningen av cykelresor.

– Man ska också komma ihåg att cykel är det trafikslaget som minst antal människor använder, då är en ökning inte jättestor. Tar du kollektivtrafiken, som är 5 procent, så är det en väldigt markant ökning och det ser jag som något väldigt positivt, säger han.

Och den marginella minskning i bilresor tror han beror på framkomlighetsproblem.

– Det är första gången på väldigt länge som biltrafiken minskar. Om jag ska vara helt ärlig beror det nog på de ombyggnationer som sker i staden och att många nog väljer att ställa bilen och åka kollektivt i stället, säger Toni Orsulic.

LÄS MER: Alliansen vill att byggnadsnämnden slopar trafikstrategin

Kritiska till strategin

Moderaterna har sedan länge varit kritiska till stadens trafikstrategi och enligt Toni Orsulic är det ganska osannolikt att man når målen.

– Det är inte är särskilt realistiskt att minska biltrafiken så kraftigt. Och vi ser att cyklandet inte är ökar i den omfattningen som strategin var upplagd, säger han.

Däremot tror han att trenden med kollektivtrafikresorna håller i sig.

– Jag tror det största vinsten finns att göra i att åka buss, spårvagn, och annan kollektivtrafik. Det är där man kan flytta större volymer i vår stad när man ska till jobb, hämta barn, med mera, säger Toni Orsulic.

LÄS MER: M: "Orealistiskt minska biltrafiken i Göteborg"

MP optimistiska

Karin Pleijel (MP), trafiknämndens andre vice ordförande, är mer optimistisk när det kommer till trafikstrategin.

Hon menar att staden under de senaste åren inte har kunnat genomföra alla tilltänkta cykelsatsningar, bland annat på grund av förseningar orsakade av upphandlingsprocesser.

– Men nu går vi åt rätt håll och vi har fått veta att trafikkontoret nu har ändrat sitt sätt att utföra de här cykelinvesteringarna vilket skulle kunna öka takten som vi genomför de. Klarar vi det så kommer vi närmare målet, säger hon.

Moderaterna tycker att trafikstrategin är orealistisk?

– Det gör inte jag. Utan jag tror att vi verkligen behöver hålla fast vid målen och inte ge upp. Det är ett högt uppsatt mål, men det är oerhört viktigt att vi når de om man ska kunna bo och röra sig i staden i framtiden.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.