Vid midnatt gick Trafikverkets nya tågplaneringssystem, MPK (marknadsanpassad planering av kapacitet) i bruk. Syftet med systemet är att bättre planera och möta den större efterfrågan på tågtrafik.
– Det är en jätteviktig sak att införa för hela tågbranschen. Det är för att vi ska kunna planera och få upp fler tåg, kunna utföra fler underhållningsarbeten på spåren, sa Bengt Olsson, presschef på Trafikverket på torsdagsförmiddagen till GP.
Systemet är unikt i sitt slag och det första att lanseras i världen. På grund av förseningar har systemet inte kunnat testas på fler än tre av landets åtta trafikcentraler. Nu sätts flera åtgärder in i samband med införandet av den nya systemet.
– Vi har frivillig personal ute i gula västar på de större tågstationerna för att hjälpa resenärer vid eventuella spårändringar och förseningar, säger presschefen.
Rullar som planerat
På söndagen rullade dock tågtrafiken enligt plan och utan avvikelser.
– Det rullar som det var tänkt och det är vi väldigt glada för, säger Bengt Olsson.
Men än så länge är avgångarna få och Olsson vågar ännu inte andas ut.
– Trafiken kommer öka vid 14.30-15-tiden i eftermiddag och fram till klockan 19. Det är klart att det då kommer bli mer intensivt.
Det stora testet, gällande persontrafiken, kommer dock först under morgonrusningen imorgon, måndag.
– Arbetspendlingen måndag till fredag är betydligt mer omfattande än vad det blir på en helg.
”Inte funnits tid för back ups”
SJ har riktat kritik mot Trafikverket då de anser att tiden att förbereda sig inför systemförändringen har varit för kort.
– När man gör en omställning går inte allting perfekt men då har man tidigare skaffat sig rutiner och kan jobba parallellt med back-ups. Det har inte funnits tillräckligt med tid för det nu, säger Dan Olofsson på SJ.
Vidare skriver SJ på sin hemsida att de har beställt alla bussar som går att få tag på för att ersätta eventuellt försenade och inställda tåg. En åtgärd de tillsammans gör med Västtrafik.
– Vi har nära samarbete med SJ i det här, säger Peter Mårefors på Västtrafiks störningsjour.
Trafikverket har varit i kontakt med samtliga järnvägsföretag i Sverige.
– Alla järnvägsföretag har sagt att de varit oroliga och jag har full respekt för det. Vi gör något som de inte har sett förut, säger Bengt Olsson.
"Ritades tidigare för hand”
Den nya systemet ska digitalisera den tågplanering som i dag ritas och planeras för hand. Ett hantverk som både är tidskrävande och ineffektivt.
– Det ser ut som ett konstverk av grafer i olika färger och tunna linjer. Det krävs stor kunskap att både rita och läsa av. Det nya systemet ger en snabbare översikt, säger Olsson.
Varje gång det inträffar något på järnvägen som stör trafiken måste tågen läggas om. Det gör att oförutsedda händelser riskerar att trafiken försenas eller ställs in.
– Det kan handla om en kontaktledning eller en älg springer över tågrälsen och det är där systemet kommer in i sammanhanget. Den ser till att planera om och glesa ut trafiken, säger Olsson.
Hur har systemet hittills i dag funkat?
– Tekniker har kört kontroller under dagen och de har skickat lugna signaler till mig, säger Olsson.
Tågkaos i hela landet
Tidigare i veckan, under onsdagseftermiddagen slutade Trafikverkets telefonisystem att fungera. Lokförare i östra Sverige fick inte tag på trafikcentralen vilket ledde till att hela tågtrafiken stannades upp.
– Eftersom telefoni är en av våra säkerhetsåtgärder, valde vi att stoppa tågtrafiken som en säkerhetsåtgärd, säger Bengt Olsson.
Enligt Bengt Olsson hör telefonisystemet inget att göra med det nu planerade IT-systemet.
– Det är två helt olika system, oberoende av varandra, säger Olsson.
LÄS MER:Tågstoppet – "väldigt allvarlig händelse"
LÄS MER:Efter tågkaoset: Trafikverket kan dömas till skadestånd
LÄS MER:Varning för tågkaos i helgen – Trafikverket byter system