Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/5

Trafikverket slår tillbaka mot byggjätte

I förra veckan hävdade NCC att Trafikverket gett bygget av nya Haga station till företag som saknar rätt kompetens. I sitt svar till förvaltningsrätten försvarar nu Trafikverket sitt beslut.

Byggandet av den del av Västlänken som kallas Haga station ska inledas nästa år men byggstarten kan bli försenad. Bakgrunden är att NCC har begärt överprövning av Trafikverkets beslut att ge bygget till konsortiet med lägst anbud.

Enligt Katarina Delvret, chef för projektstaben för Västlänken vid Trafikverket, är överprövningen en onödig åtgärd i det aktuella fallet.
– Som jag ser det finns inga hål i detta, säger hon.

Trafikverket förlorar i var femte fall i förvaltningsrätten. 

Läs också: Så påverkas du av bygget

Inte säkerställt kompentesen

Enligt byggjätten och deras tyska partner, Wayss & Freytag, har Trafikverket inte säkerställt att det vinnande konsortiet, på alla punkter, har den kompetens som krävs för bygget. NCC stöder sin slutsats på att byggjätten förvägrats ta del av viss dokumentation och drar mot den bakgrunden slutsatsen att handlingen sannolikt inte finns.

I sitt svar till förvaltningsrätten avvisar Trafikverket påståendet på flera grunder. Det vinnande konsortiet, med turkiska Gülermak i spetsen, har visst skriftligt kunnat styrka sina tidigare åtaganden och referensuppdrag enligt den modell som krävs.

Verket ser dock inget skäl att lämna ut handlingarna och anser att NCC redan fått ta del av tillräckligt med uppgifter för att göra en bedömning av att Gülermaks anbud inte innehåller felaktigheter. 

"Inget av NCC:s påståenden om upphandlingen, Gülermaks anbud eller ifrågasatta sekretessbelagda uppgifter ger någon som helst anledning att anta att upphandlingen inte skett korrekt" avslutar Trafikverket sitt svar.

Nästan en miljard kronor billigare

I Trafikverkets poängsystem fick det vinnande konsortiet, ett betyg på 1,5 poäng av tre möjliga maxpoäng vad gäller samverkan. Motsvarande siffra för NCC och tyska Wayss & Freytag, det konsortium som nu begär att förvaltningsrätten ska överpröva Trafikverkets beslut, var 2,3. Det var alltså det konsortium som höll lägst kvalitet, som också tog hem upphandlingen. Konsortiets betyg var visserligen lågt – men deras anbud var nästan en miljard kronor billigare än övrigas. Trafikverket anser dock inte att kostnaden sticker ut.

"Det pris Gülermak har lämnat är inte lågt – och än mindre onormalt lågt – utan i linje med vad Trafikverket anser vara ett rimligt pris. Övriga anbudspriser är dock höga /.../, skriver Trafikverkets jurister.

I sitt svar på Trafikverkets utlåtande framhåller i sin tur NCC och Wayss & Freytag till förvaltningsrätten att /.../ Gülermaks pris är onormalt lågt. Huruvida priser är onormalt låga görs utifrån en jämförelse med vad marknaden kan erbjuda, inte vad beställarna anser "rimligt". NCC vidhåller även att prekvalificeringsunderlaget varit komplicerat med risk för fel både från anbudssökandenas som Trafikverkets sida.".

Vidare vidhåller NCC och Wayss & Freytag att det finns starka skäl att ifrågasätta på vilket sätt Gülermaks kvalificerats i upphandlingen och att företaget sannolikt tilldelats kontraktet på felaktiga grunder.

NCC avböjer att kommentera fallet med hänvisning till den pågående rättsliga prövningen. Den genomsnittliga handläggningstiden i förvaltningsrätten ligger på tre månader. Förvaltningsrättens beslut kan sedan överklagas till kammarätten och sedan vidare till ännu högre instans.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.