Trafikverket har sedan 2018 sporadiskt betalat ut bonusar till NCC, som bygger delar av Västlänken, till en summa på över 20 miljoner kronor.
Trafikverket har sedan 2018 sporadiskt betalat ut bonusar till NCC, som bygger delar av Västlänken, till en summa på över 20 miljoner kronor. Bild: Jonas Lindstedt

Trafikverket ger byggföretag miljonbonusar för Västlänken

Bonusar på över 20 miljoner kronor – det är vad Trafikverket hittills betalat ut till NCC för bygget av delar av Västlänken, visar en granskning gjord av SVT Väst. Enligt Trafikverket kan summan komma att bli betydligt mycket större än så, trots att byggföretaget redan överskridit budgeten.

ANNONS
|

För Västlänkens underjordiska station vid Göteborgs central betalar Trafikverket sporadiskt ut bonusar till byggföretaget NCC, visar en granskning gjord av SVT Väst.

I kontraktet mellan Trafikverket och NCC framgår ett så kallat bonusprogram, där bonusar ska utbetalas i mån av ”rätt tid”, ”rätt dokumenthantering”, ”rätt innehåll” och ”involvering av teknikstöd”.

Av transaktionerna mellan 2018 och 2021 framgår att Trafikverket hittills försett NCC med bonusar på 21,1 miljoner kronor.

Bonusarna har utbetalats utan hänsyn till att NCC redan i februari i år överskred budgeten för entreprenaden, och gjorde av med hela beloppet för stationen vid Göteborgs central – på 4,7 miljarder kronor.

ANNONS

Kan uppgå till 50 miljoner kronor

– Det finns bonusar och det finns viten. Det handlar helt enkelt om att säkerställa att leverantörerna har både piska och morot för att komma igång och leverera i linje med kontraktet, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till SVT.

Det maximala vitesbeloppet, en så kallad straffavgift, uppgår till 300 miljoner kronor, enligt Guné. Hittills har Trafikverket enbart avkrävt NCC på ett vitesbelopp på en miljon kronor.

Sammanlagt kan bonusen, innan den underjordiska stationen är färdigställd, landa på mer än 50 miljoner kronor. Den nya stationen är enligt Trafikverket i nuläget färdigställd till 41 procent, och väntas tas i bruk 2026.

LÄS MER:Konkursansökan inlämnad mot Västlänkenbolaget

LÄS MER:Omtag för nya boulevarden ovanpå Västlänken

LÄS MER:Trafikverket: Västlänkens arbete vid Kvarnberget riskerar att avbrytas

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS