För Västlänkens underjordiska station vid Göteborgs central betalar Trafikverket sporadiskt ut bonusar till byggföretaget NCC, visar en granskning gjord av SVT Väst.
I kontraktet mellan Trafikverket och NCC framgår ett så kallat bonusprogram, där bonusar ska utbetalas i mån av ”rätt tid”, ”rätt dokumenthantering”, ”rätt innehåll” och ”involvering av teknikstöd”.
Av transaktionerna mellan 2018 och 2021 framgår att Trafikverket hittills försett NCC med bonusar på 21,1 miljoner kronor.
Bonusarna har utbetalats utan hänsyn till att NCC redan i februari i år överskred budgeten för entreprenaden, och gjorde av med hela beloppet för stationen vid Göteborgs central – på 4,7 miljarder kronor.
Kan uppgå till 50 miljoner kronor
– Det finns bonusar och det finns viten. Det handlar helt enkelt om att säkerställa att leverantörerna har både piska och morot för att komma igång och leverera i linje med kontraktet, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till SVT.
Det maximala vitesbeloppet, en så kallad straffavgift, uppgår till 300 miljoner kronor, enligt Guné. Hittills har Trafikverket enbart avkrävt NCC på ett vitesbelopp på en miljon kronor.
Sammanlagt kan bonusen, innan den underjordiska stationen är färdigställd, landa på mer än 50 miljoner kronor. Den nya stationen är enligt Trafikverket i nuläget färdigställd till 41 procent, och väntas tas i bruk 2026.
LÄS MER:Konkursansökan inlämnad mot Västlänkenbolaget
LÄS MER:Omtag för nya boulevarden ovanpå Västlänken
LÄS MER:Trafikverket: Västlänkens arbete vid Kvarnberget riskerar att avbrytas