Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Göta Älvbron och bygget av den nya Hisingsbron. Bild: PER WAHLBERG

Trafikkontoret river delar av Götaälvbron

Götaälvbrons rivningsarbete ska inledas 2021 men redan nu börjar trafikkontoret att riva delar av den 80 år gamla bron.
Följden blir att körfält delvis stängs i vardera riktning.
– Nu är vi ett sådant skede i projektet att vi måste göra det för att komma åt ytor, säger Johan Gerefalk.

Under december ska Hisingsbrons pålningsarbete för två brostöd startas. Arbetet innebär att trafikkontoret kommer att behöver riva delar av brons gång- och cykelbanor på bägge sidor.

– Det kommer att vara så tills vidare, fram till att den gamla bron rivs helt och hållet, säger Johan Gerefalk, trafikingenjör på trafikkontoret.

LÄS MER: Nu fyller Götaälvbron 80 år – då ska den rivas

Götaälvbron kommer att börja rivas 2021 och arbetet väntas vara färdigt året därefter.

Det arbete som nu inleds innebär att från och med torsdag flyttar gång- och cykelbanorna in på bron, vilket resulterar i att körfälten delvis stängs av.

– På den västra sidan har vi en liten lokal avstängning, medan på den östra sidan stänger vi av hela körfältet, säger Johan Gerefalk.

LÄS MER: Historiska bilderna – här byggs Götaälvbron

Ingen stor trafikpåverkan

Trafikkontoret bedömer att det mindre antalet körfält i nordlig färdriktning inte kommer att ha någon större påverkan på trafiken. Bakgrunden är att nuvarande avstängningar och arbete vid Centralenområdet kraftigt har minskat biltrafiken över bron.

– Den är nere på runt 5000 fordon om dygnet i den riktningen. Det är fullt tillräckligt med kapacitet, säger Johan Gerefalk.

Rivningen av delar av gång- och cykelbanorna kommer att verkställas under december.

– Som det ser ut nu ska trafikomläggningen vara klar innan årsskiftet, säger Johan Gerefalk.

LÄS MER: Hisingsbrons första tvärbalk klarade nålsögat

Fakta: Götaälvbron

När Götaälvbron byggdes 1939 var kostnaden för projektet 13 miljoner kronor. I dagens penningvärde motsvarar det cirka 374 miljoner. Hisingsbron kommer att kosta nästan tio gånger mer, 3,5 miljarder kronor.

3 720 ton stål, 17 000 kubikmeter betong, 1 305 armeringsjärn, 5 410 ton cement och 3 201 träpålar gick åt för att bygga bron.

Källa: Götaälvbron – Göteborgs pulsåder under åtta decennier av Lage Rosengren

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.