Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Trafikkaos när bussar ersätter över bron

All spårvagnstrafik över Götaälvbron stoppas över sommaren på grund av bland annat spårarbete. Västtrafik har lovat att ersättningsbussarna skulle köra minst var fjärde minut. Men många vittnar om förseningar, knökfulla bussar och allmänt kaos. – Ersättningsbussen går lite när som helst och man har tur om man lyckas knö sig på den, säger en läsare till GP.

Hela Hisingen ska vara utan spårvagnar till och med den 21 augusti. Detta på grund av att man genomför ett större spårarbete på Hisingssidan. Parallellt med detta byggs ett stort schakt på Kanaltorget där Älvrummet ligger för att förbereda för Västlänken. Det innebär att spåren måste flyttas några meter närmare Nordstan. 

I samband med att Västtrafik gick ut med informationen om planerna uppgav man att ersättningsbussar skulle köra skytteltrafik och att det inte ska gå mer än fyra minuter mellan bussarna. Det verkar dock inte ha blivit så.

LÄS ÄVEN: I dag stannar spårvagnarna

Stora förseningar

Flera läsare som har hört av sig till GP vittnar om förseningar på över 20 minuter. Dessutom beskrivs ersättningsbussarna som överfulla vilket gör att resande ofta tvingas vänta in nästa tur.

– Till och med sex på morgonen är bussen full och det blir inte bättre de kommande timmarna, säger en läsare. 

Vid ett tillfälle uppges en bussförare ha kört fel och fått vända vilket innebar ytterligare försening för resenärerna.

Jesper Wiberg, pressinformatör vid Västtrafik, säger att man är medveten om problemen. 

– Vi förstår att det blir besvärligt för våra resenärer. Bussarna har inte lika lätt att ta sig fram som spårvagnarna, de samsas med andra trafikanter på vägen. Dessutom rymmer de inte lika många personer, vilket leder till att de snabbt blir fulla. Det leder till ytterligare förseningar om bussar blir stående eftersom folk blockerar dörren och liknande.

Men detta känner man till sedan tidigare, har ni inte kunnat planera för det?

– Vi har alla resurser som vi kan ha igång på sträckan och det finns bara en väg att köra på. Det går inte att sätta in många fler fordon. Men vi upplever att problemet främst uppstår i samband med rusningstrafik, andra tider på dygnet flyter det på bra. I takt med att fler går på semester och resandet går ner väntar vi oss att det kommer att bli betydligt smidigare. 

Förstärker med extra bussar

Redan denna veckan har Västtrafik ändå bestämt att man ska förstärka trafiken med extra bussar som ska trafikera mellan Eketrägatan och Nordstan. 

– Det, ihop med att resandet går ner och att förarna blir mer bekanta med de aktuella sträckorna tror jag kommer leda till att trafiken flyter på bättre. 

Även i centrala Göteborg pågår ett större projekt som påverkar kollektivtrafiken När Vasabron rivs och byggs upp igen ska  bussar och spårvagnar få nya vägar. Linje 2 och buss 19 kör via Kungsportsplatsen. Busslinjerna 16 och 25 kör via Viktoriabron. Arbetet kommer pågå fram till april nästa år.

– Göteborg växer och utvecklas, det är jättekul men det kommer bli mer och mer bygg- och underhållsarbete i framtiden. Det blir en utmaning för oss att få trafiken att rulla. Även om vi gör vårt bästa, får man lära sig leva med att det blir lite krångligare att ta sig fram i staden ibland, säger Jesper Wiberg på Västtrafik. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.