Tjuvåkarna uppgav Robbins personnummer

Dubbla böter för att ha plankat på spårvagnen – när han inte ens var i Göteborg.

ANNONS
|

De senaste åren har id-kapningar blivit ett växande problem. Brottslingar tar reda på intet ont anande människors personnummer och andra viktiga uppgifter som används för att till exempel beställa varor på internet.

Men även tjuvåkare i kollektivtrafiken använder sig av andras personuppgifter för att undkomma den tilläggsavgift på 1 200 kronor det kostar att åka fast utan biljett.

En som drabbats upprepade gånger av detta är 23-åriga Robbin Karlsson.

Var inte ens i Göteborg

Vid sjutiden en onsdagsmorgon imars 2013 haffade kontrollanter en biljettlös ung man på spårvagnen mellan Kapellplatsen och Valand. Han kunde inte visa legitimation men rabblade upp ett personnummer och sa att han hette Robbin Karlsson. Den riktige Robbin Karlsson befann sig dock 27 mil därifrån.

ANNONS

– Jag gjorde militärtjänstgöring i Kvarn utanför Linköping. Min pappa ringde och berättade att jag fått en påminnelse om att betala tilläggsavgift för att ha åkt spårvagn utan biljett. Jag tyckte det var konstigt, berättar han.

Som tur var kunde plutonchefen intyga att Robbin inte varit iGöteborg det datumet. Han fick permission för att åka till Västtrafiks kontor och rentvå sig. Västtrafik skrev av betalningskravet och Robbin gjorde en polisanmälan om urkundsförfalskning.

Samma sak en gång till

Men ett halvår senare var det dags igen. Robbin hade börjat på militärhögskolan i Halmstad och återigen damp det ner en uppmaning att betala straffavgift.

– Då blev jag lite arg. När det händer samma person två gånger börjar det bli löjligt.

Även denna gång kunde en chef intyga att han inte varit i Göteborg och kravet skrevs av.

– På sätt och vis är det tur att det hände just mig, som kunde styrka att jag inte varit i Göteborg. Men tänk om det varit någon som bor här. Båda tillfällena var tidigt på morgonen, då är det ju jättesvårt att bevisa att man inte åkt spårvagn, säger Robbin Karlsson.

Förlorade mot SL

I januari i år rapporterade sajten Allt om juridik om just ett sådant fall i Stockholms tunnelbana. En man som fått straffavgift hävdade att någon annan måste ha uppgett hans personuppgifter för biljettkontrollanterna.

ANNONS

Tingsrätten trodde på honom och dömde till hans fördel. SL överklagade till hovrätten, som ansåg att de kontrollfrågor som ställts var tillräckliga för att slå fast hans identitet, trots att dessa frågor handlade om uppgifter som är tillgängliga för allmänheten. Mannen dömdes till att betala såväl straffavgift som SL:s rättegångskostnader.

Enkelt komma över personnummer

Enligt Västtrafiks riktlinjer ska biljettkontrollanterna i första hand fråga efter legitimation på resenärer som saknar giltig biljett. Om tjuvåkaren inte har legitimation på sig görs i stället en identitetskontroll i folkbokföringsregistret. Personnumret knappas in och tjuvåkaren får svara på några kontrollfrågor, vilket till exempel kan vara namn och adress.

Men i dagens digitaliserade samhälle är det ingen större svårighet att komma över någon annans personuppgifter och memorera dessa.

– Att det finns personer som utnyttjar andras uppgifter på det här sättet är ett samhällsproblem som inte är unikt för Västtrafik. Vi känner till att det förekommer men det är inte vanligt, säger Gunilla Wicktor, presstalesperson på Västtrafik.

Vad ska man göra om man får hem ett betalningskrav för en tjuvåkning man inte är skyldig till?

– Då ska du göra en polisanmälan och kontakta oss. Grundprincipen är att kontrollanterna alltid skriver ut en tilläggsavgift på våra fordon. Om något blivit fel löser vi det i efterhand, säger Gunilla Wicktor.

ANNONS

Fakta: Tilläggsavgifter

Den som blir ertappad med att åka buss eller spårvagn utan biljett får betala en tilläggsavgift på 1 200 kronor.

Under 2016 genomfördes över 2,3 miljoner biljettkontroller inom Västtrafik.

I 14 660 fall saknades giltig biljett och resenären fick tilläggsavgift.

400 av dessa skrevs av olika orsaker av efter klagomål. Det kan till exempel handla om demenssjukdom hos resenären, problem med Västtrafiks betalsystem eller att tjuvåkaren uppgett sig för att vara någon annan.

Biljettkontrollerna utförs sedan 2015 enbart av Securitas. Tidigare gjorde även G4S kontroller åt Västtrafik.

ANNONS