Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Taxiresan slutade med att Kristin Laxing blev av med sin mobiltelefon när hon försökte få fram pengar för att betala. Enligt Taxi Göteborg ska chauffören ha lämnat sina kontaktuppgifter, men inte blivit uppringd. Bild: Patrick Sörquist
Taxiresan slutade med att Kristin Laxing blev av med sin mobiltelefon när hon försökte få fram pengar för att betala. Enligt Taxi Göteborg ska chauffören ha lämnat sina kontaktuppgifter, men inte blivit uppringd. Bild: Patrick Sörquist

Taxichauffören tog Kristins mobil

När Kristin Laxing, 34, fick problem att betala sin taxiresa tog taxichauffören hennes mobil och åkte iväg. Först flera dagar senare, efter hot om polisanmälan, fick hon tillbaka den.
Nu har historien fått spridning genom hennes Grunden Bois-kompis, tidigare IFK Göteborg-målvakten John Alvbåge.

Det var en lördagskväll i mitten av februari som Kristin Laxing, som har en intellektuell funktionsnedsättning och problem med talet, skulle åka hem till Frölunda från sin pojkväns föräldrar i Örgryte. På grund av spårvagnsstrul och ersättningsbussar som inte kom bestämde hon sig för att vinka in en taxi vid Wavrinskys plats.

Väl framme utanför sin lägenhet märkte hon att hon inte hade tillräckligt med pengar på kortet för att betala resan som kostade 300 kronor. Febrilt försökte hon ringa sin pojkvän för att få honom att swisha det som saknades.

– Men han svarade inte. Då tog taxichauffören min mobil och sa att jag måste betala, säger hon när GP pratar med henne.

Kristin Laxing. Bild: Privat
Kristin Laxing. Bild: Privat

Till slut kom Kristin överens med taxichauffören om att försöka ringa sin pojkvän via Facebook på den Ipad som hon hade i lägenheten. Där fick hon svar direkt och han lovade att skicka pengarna som behövdes.

– Men när jag var på väg ut igen stack taxichauffören och tog min mobil med sig.

Vad tänker du om händelsen?

– Det var dåligt att behandla mig så. Han var otrevlig också.

Kommer du vilja åka taxi igen?

– Då måste de vara trevligare och inte ta min mobil.

LÄS MER: Nya p-regler skapar taxikaos vid Åkareplatsen

Hotade med polisanmälan

Det dröjde ända till onsdagen innan hon till slut fick tillbaka sin telefon. Då hade Daniel Ahlström, som är chef på den livsmedelsbutik där hon jobbar, engagerat sig i historien. Till slut fick han reda på vilken chaufför som var ansvarig.

– Då fick jag ett mejl från Taxi Göteborg om att vi kunde möta upp dem så att de kunde lämna telefonen och få betalt. Då blev jag förbannad. Jag sa till dem att ni kan komma till mitt jobb och lämna telefonen omgående, men ni får inte en krona betalt – ni har ju tagit hennes mobil. Om ni inte är här om en timme åker jag till polisen och anmäler det här, sa jag.

Han berättar att taxichauffören lämnade olika förklaringar och ursäkter, men Daniel Ahlström ska ha varit så pass upprörd att han inte var intresserad av att lyssna.

– Jag förklarade bara ganska argt och irriterat vad jag tycker om den typen av människor som gör så här. Att ta en mobiltelefon från en funktionshindrad människa är för mig att jämföra med åldringsrån. Det är så lågt.

– Hade inte jag ställt till en scen hade hon aldrig fått tillbaka sin telefon. Hon hade aldrig kunnat lösa det på egen hand.

Därefter har historien fått spridning via John Alvbåges Instagramkonto där han har över 12 000 följare. Han är tidigare målvakt i IFK Göteborg och känner Kristin via sitt engagemang i Grunden Bois, en idrottsförening som är öppen för alla men speciellt för spelare med intellektuella funktionsnedsättningar.

– Jag blir förbannad bara jag tänker på det. Oavsett vad som har hänt kan man inte stjäla någons mobiltelefon. Kristin är världens snällaste och gör inte en fluga förnär. Det enda alternativet för Taxi Göteborg är att lägga sig platt och be om ursäkt.

LÄS MER: Färdtjänsten kom aldrig – Henrik lämnad ensam mitt i natten

Vd: "Väldigt olyckligt"

Bo Edsberger, vd för Taxi Göteborg, har tagit del av information om händelsen. Han poängterar att de är en stor ekonomisk förening med 1 300 förare, 500 bilar som gör över 6 000 körningar varje dag – och att det normalt sett är väldigt säkert att åka med dem.

– Jag tycker att det är väldigt olyckligt att någon har utsatts för det här. Men vi har mycket problem med så kallade springnotor – vi gör mellan två och tre polisanmälningar i veckan. I det här fallet var det en kund som hoppade in från gatan 22.45 en lördagskväll. Då händer det att kunden sticker utan att göra rätt för sig, säger han.

Han säger att de "absolut inte" får ta saker i pant från kunden, men att föraren ska ha tagit telefon och samtidigt uppgett sina kontaktuppgifter och sagt att det skulle gå bra att kontakta honom dagen efter för att lösa situationen.

– Men ingen ringde dagen efter. Däremot kom en reklamation in till Taxi Göteborgs huvudkontor på tisdagen från tjejens arbetsgivare. När huvudkontoret kontaktade föraren i den aktuella bilen så lämnade chauffören tillbaka telefonen till kunden direkt när han blev uppringd. Jag tar för givet att hon inte har betalat för resan utan har fått det som kompensation av oss.

Att Kristin har en funktionsnedsättning menar han att föraren inte har uppfattat.

– Det kan man inte ta för givet när någon vinkar in en 22.45. Men hur deras dialog i bilen var har jag oerhört svårt att kommentera.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.