Tågpersonal låter flyktingar utan biljett åka med

ANNONS
|

Enligt Monica Berglund kommunikationsdirektör på SJ, är mejlet till för att underlätta för tågpersonalen och de val de kan ställas inför. Men några gratisbiljetter delas inte ut från SJ:s sida, alla passagerare måste ha en biljett.

– Det handlar om en säkerhetsfråga för både flyktingarna och de övriga resenärerna. Vi har i stället gjort så att om man inte har en biljett när man kliver på tåget, slipper man den extra avgiften som annars tas ut. Personalen försöker också hålla nere priset så mycket som det går, säger Berglund.

Läs också: Familjen Kadours långa och osäkra flykt till Munkedal

ANNONS

Monica Berglund är dock tydlig med att ingen bör kliva på tåget biljettlös, då inga platser kan utlovas på tågen. Men SJ kommer heller inte tvinga av några flyktingar från tågen i ett läge där de inte har biljett och inte kan betala för sig.

- Vi vill visa vår humanitära sida.

Västtrafik följer SJ:s metod för att underlätta för flyktingar. Enligt Västtrafiks presstalesperson Lena Joven delar de samma inställning som SJ.

- Vi har gått ut med ett liknande brev till vår tågpersonal, säger Lena Joven.

Västtrafik har sedan i tisdags funnits på plats på centralstationen i Göteborg, för att hjälpa de nyanlända. Från början var de tillsammans med de frivilliga volontärer som var på plats.

- Men senare under veckan har vi hjälpt Röda korset, Migrationsverket och polisen. Stämningen har varit lugn och inga problem har uppstått. Några följer med Migrationsverket direkt, andra har vi fått hjälpa med biljett och att hitta dit de ska, säger Joven.

ANNONS