Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Systembolagets vinsläpp orsakade långa köer

Mitt i coronatider fredagslanserar Systembolaget sina nya produkter och ett tillfälligt sortiment. Resultatet blev många och trånga köer i flera butiker.

Det har bara gått en vecka sedan regeringen på Folkhälsomyndighetens initiativ införde hårdare begränsningar kring folksamlingar och uppmanade alla till utökat socialt avstånd. Men när Systembolaget på fredagen släppte ett flertal nya viner och ett tillfälligt sortiment med bland annat numrerad mexikansk tequila och rysk öl, då ringlade köerna både långa och trånga på Stockholms systembolag, vilket Aftonbladet var först med att rapportera om.

Men även här i Göteborg släppte Systembolaget mycket nytt idag, och även här köade bolagets kunder på ett lite olyckligt sätt med tanke på risken för smittspridning. Vid Systembolaget i Olskroken ringlade till exempel kön långt utanför butiken sent på eftermiddagen.

Med tanke på att dagens produktlansering omfattade drygt 250 butiker över hela landet kan man nog utgå från att det har sett likadant ut på andra håll.

– Från och med i dag har vi infört slussning in i vissa butiker för att det inte ska bli för trångt och för mycket folk. Det är något vi kommer att fortsätta titta på och förbättra framöver, säger Therese Elmgren, pressansvarig för Systembolaget.

När du ser att Systembolagets kunder trängs i köer, som de gjorde i dag, vad tänker du då?

– Ja ... dels var det en vanlig fredag vilket innebär fler kunder, dels hade vi den här nyhetslanseringen. Då kan det bli mycket folk. Men som sagt, nu började vi idag med att slussa in folk i butikerna och vi får se hur vi löser det på bästa sätt framöver.

Var det olyckligt att ni hade den här lanseringen just idag?

– Det är ju något vi har planerat sedan länge och många specialintresserade kunder följer och ser fram mot det här.

Men varför måste ni släppa ert tillfälliga sortiment just på fredagar, då har ni ju extra mycket kunder ändå?

– Det behöver vi kanske inte göra. Vi får fundera på det framöver, utifrån de restriktioner som nu gäller.

Varför inte släppa ert eftertraktade limiterade sortiment bara på nätet?

– Normalt sett kan man beställa det tillfälliga sortimentet på webben, men för tillfället är möjligheten att göra det pausad. Vi får undersöka olika lösningar att göra det så bra som möjligt för våra kunder, samtidigt som vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Enligt Therese Elmgren tar Systembolaget köerna på allvar och vill göra vad de kan för att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer.

– Vi kommer framöver att ha personal även utanför butikerna som ska ha koll på köerna och uppmana folk att hålla avstånd.

Så ska Systembolaget jobba mot smittspridningen

Personal håller koll på köerna även utanför butikerna och uppmanar folk att hålla avstånd.

Kunder slussas in i butikerna.

Markeringar ska finnas på butiksgolven som uppmanar kunder att hålla avstånd till varandra.

Inte fler än tre till fem personer tillåts i samma kassakö.

Personal och skyltar ska informera och påminna kunderna om läget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.