Svart under granen i år

ANNONS
|

På Hedlunds Pappersindustri i Göteborg tillverkas en stor del av allt present- och julpapper som säljs i Sverige.

-Det är rena tomteverkstan här, säger försäljningschefen Jonas Simonsson lite skämtsamt.

I företagets lokaler sträcker sig torn av present- och julpappersbalar från golv till tak. Motiv med granar och stjärnor i glänsande guld och glittrande silver täcker pappren.

-Vi säljer mycket svart. Det är en trend som håller i sig. Sedan blir det allt mindre traditionella julnissar och i stället mer moderna mönster, säger Anna Clarke, designer på Hedlunds Pappersindustri.

Enligt Jonas Simonsson började man importera julpapper till Sverige redan på 1920-talet.

ANNONS

Förr var det Jenny Nyström-motiv som gällde när svenskarna slog in sina klappar. Klassiska julmotiv stod för 80 procent av försäljningen. Idag är siffrorna omvända.

Anna Clarke visar en provbok med alla tillgängliga mönster.

Det är lite som att kolla på tapeter. Mönstren köps in från externa formgivare.

Anna Clarke följer tidens trender i färger och mönster när hon färglägger de olika present- och julpapperen.

Lila tror hon kommer att slå igenom mer eftersom den är populär i modevärlden.

- Sortimentet har förändrats dramatiskt under de senaste åren. Kunderna efterfrågar nya trender, berättar hon.

Jonas Simonsson har däremot inte märkt av någon stor efterfrågan på miljöpapper. Men papperet som används är till största delen återvunnet säger han.

I tryckeriet rullar de stora stålvalsarna igång. En lite frän lukt från lösningsmedel sticker i näsan. Färger och mönster framträder på den tidigare blanka ytan. Anna Clarke är nere i tryckeriet för att kolla att allting blir rätt enligt kundens önskemål.

-I England är trenden att slå in klapparna i silkespapper och sedan lägga dem i presentpåsar med tryck, berättar Anna Clarke.

Kanske blir det nästa grej i Sverige också.

ANNONS