Svårt stoppa trimmad moped

ANNONS
|

- Vi lämnar tillbaka trimmade mopeder som går i 70, 80 kilometer. Det är väldigt frustrerande, säger en polis som vill vara anonym eftersom frågan är känslig.

Tidigare räckte det att bevisa att en moped gick att köra över tillåten gräns för att konstatera olovlig körning. Men efter en dom i Högsta domstolen 2005 måste polisen också bevisa hur mopeden förändrats, vilket kräver att fordonet plockas isär. Ett resurs- och tidskrävande arbete, som inte prioriteras i Storgöteborg.

- Man har inte tillsatt någon som kan plocka isär mopederna och kontrollera dem. Det klagas på resursbrist, men det är väldigt konstigt att myndigheten agerar så.

ANNONS

Ungdomarna kan alltså fortsätta på sina trimmade fordon. Risken att åka fast är liten.

- Vi berättar alltid för ungdomarna vad som kan hända om man gör sig skyldig till olovlig körning. De skötsamma tar åt sig, andra märker snart vad som gäller, bryr sig inte och fortsätter, säger polisen GP pratat med.

Enligt honom gick polisledningen för något år sedan ut med direktiv att inte beslagta mopeder, eftersom dess ägare ändå inte kunde lagföras.

- Jag tror det var i samband med att ett närpolisområde beslagtog 15-20 mopeder och det har vi inte resurser för, säger Martin Staxäng, chef för ordningspolisen Storgöteborg.

Vad är budskapet till poliser som påträffar trimmade mopeder?

- Att de ska följa HD-domen. För att åklagaren ska kunna väcka åtal måste vi kunna tala om vilken förändring som gjorts på mopeden. Om man inte själv kan plocka isär mopeden, är trafikpolisen vår resurs, säger Martin Staxäng.

Men det håller trafikpolisens tillförordnade chef, Mats Berndtzon, inte med om:

- Vår huvudsakliga arbetsuppgifter är de nationella åtagandena. Mopedbekymret ska hanteras av närpolisen. Men vi ställer naturligtvis upp i den mån vi har möjlighet, som vid allvarliga mopedolyckor.

Vad tycker du om att poliser lämnar tillbaka trimmade mopeder?

ANNONS

- Jag trodde inte att det var så illa, säger Mats Berndtzon.

Situationen är allvarlig, menar han.

- Det råder ingen tvekan om att olyckorna har ökat. Ett problem är att 15-åringar, som anses mogna att köra i 45 kilometer, i stället kör i 90 och de är i en ålder där de knappt kan bedöma konsekvenserna av sitt handlande.

Men sättet ungdomspolisen hanterar problemet varierar. På Hisingen bör mopedisterna se upp. Där har jakten på trimmade mopeder fortsatt. Åklagare har i flera fall godkänt "den gamla metoden" och åtalat ungdomar för olovlig körning med dagsböter som följd, enligt Christer Melvinsson, ungdomspolis:

- Jag hör på varvtalet om mopeden är trimmad. I så fall provkör vi själva och mäter hastigheten med laser.

ANNONS