Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/6

Svårt att hitta sopåkare

Det är svårt att hitta folk som vill köra sopbil i Göteborg för miljöföretaget Renova. Nu har flera sopåkare fått avbryta semestern för att kliva in. – Att få tag på människor med tillräcklig kunskap har varit ett problem i hela åkerbranschen de senaste åren, menar Kim Jörgensen.

Det har blivit svårare att få folk att köra sopbil under sommaren i Göteborg och sopåkare som varit på semester har fått kliva in och jobba efter avhopp. Kim Jörgensen körde sin första sopbil 1987 och säger att branschen är svårare idag än då.

– Cheferna uppskattar att vi behöver 120 personer som extrapersonal under sommaren. Funkar det som bäst så har vi 90, det är många som hoppar av, säger Kim Jörgensen som är huvudskyddsombud för fackförbundet Transport på sophanteringstjänsten Renova i Göteborg.

Det är på grund av avhoppen som folk har fått kliva in på deras semestrar, menar han.

Svårt att få folk att stanna

Enligt Kim Jörgensen så är det många som initialt under våren ansöker till sophanteringstjänster, men det är svårt att hålla dem kvar sommaren ut:

– Det är många personer som tar åkerijobb på andra orter. Dessa arbeten har större arbetsbelastning än våra och avhopparna klarar inte av arbeten kunskapsmässigt eftersom de utbildats av Renova specifik för sophantering, säger han.

Folk har en förenklad bild

KIm Jörgensen menar också att jobbet är svårare än vad man tror, att folk har en förenklad bild av arbetsuppgifterna:

– Förr var det bara att plocka soporna. Idag handlar det mer om källsortering som har sin egen logistik och det är i allmänhet mer att hålla reda på, säger Jörgensen och fortsätter:

– Samtidigt så har det blåst mycket i sommar vilket har lett till att jobbet försvårats. Det är knepigare än vad man tror. Allt måste funka, säger han.

Problem i hela åkeribranschen

Renova jobbar på att få tag på fler personer som kan jobba med sophanteringen.

– Vi har haft mässor och försökt hitta folk på transportgymnasiet. Där finns det folk i överflöd som vill jobba inom åkeri men det är svårt att veta om folk har lastbilskörkort, säger Kim Jörgensen. 

– Att få tag på människor med tillräcklig kunskap har varit ett problem i hela åkerbranschen de senaste åren, menar han.

Påverkar inte allmänheten

Vi har lyckats lösa det här problemet i sommar genom att få tag på i stort sett alla vi behöver, säger Marie-Louice Flach, pressansvarig på Renova, och fortsätter:

Vi har hittat en lösning där vi erbjuder personal som är på semester ersättning för att arbeta. Vi har också lyckats få folk med flexibla tider att hoppa in. Det här påverkar alltså inte allmänheten, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.