Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
"Jag har stor respekt för att patienterna kan känna oro nu," säger verksamhetschefen Radi Jönsson.

SU svarar: ”Vi har en budget att hålla oss till”

2016 års budget är en del av förklaringen till att Sahlgrenska avbryter sitt samarbete med den världsledande anaplastologen.

En dryg vecka in i december fick Kerstin Bergström beskedet att Sahlgrenska avbryter sitt samarbete med henne. Den sista januari upphör det tidigare, nära samarbetet.

Beslutet är fattat av Radi Jönsson, chef för verksamhetsområde öron, näsa och hals:

– Vi har dels en budget att förhålla oss till, dels Västra Götalandsregionens policy som säger att vi inte ska använda oss av bemanningsföretag utan förlita oss på ordinarie rekrytering. Först när det inte lyckas kan vi sluta avtal med bemanningsföretag eller andra vårdgivare, säger hon.

Läs också: SU bryter samarbetet med världsberömd läkare

– Det i kombination med att vi utökar vår ordinarie anaplastologs arbetstid är huvudskälet till mitt beslut, fortsätter Jönsson.

Verksamhetsområdet måste minska sina kostnader med 4,6 miljoner kronor under 2016. Verksamhetschefen räknar med att ”spara” 0,5 miljoner kronor med de nämnda åtgärderna. Reduktion av andra personalkostnader, exempelvis timanställningar, övertidsersättning samt vakanser som inte tillsätts ska lösa resten, uppger hon.

– Kerstin Bergström har betytt oerhört mycket för sjukhuset med tanke på att hon var först i världen att utveckla silikonproteser fästade med titanskruvar. Det är jag den första att skriva under på. Det är andra faktorer som spelat roll nu, vårt ansvar gäller exempelvis i första hand anställd personal.

Verksamheten vid den så kallade titanmottagningen kommer även i fortsättningen upprätthålla ansvaret för sina patienter samt kraven på kompetens och kvalitet, betonar hon.

Innebär beslutet en prestigeförlust för SU?

– Klart det kan ses som en prestigeförlust för Göteborg och kanske SU också. Men jag kan inte se det så just nu. Utifrån den kompetens som finns kvar kommer vi inte ha några problem att upprätthålla en nationell spetskompetens här, säger Jönsson.

Patienter och föräldrar till patienter som GP varit i kontakt med är upprörda och mycket oroliga.

Vad har du att säga till dem?

– Vi är medvetna om att vi har ett livtidsåtagande gentemot patienterna som behöver en anaplastolog. Vi är också medvetna om att det alltid känns besvärligt och jobbigt att byta vårdgivare, man vill ha kontinuitet. Jag har stor respekt för att patienterna kan känna oro nu. Men jag är övertygad om att vi kommer kunna skapa nya och bra relationer även i fortsättningen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.