Håkan Karlén från trafikkontoret tittar till ett mindre arbete som Mats Öjergren (närmast) och Pontus Fahlén gör på Stampgatan.
Håkan Karlén från trafikkontoret tittar till ett mindre arbete som Mats Öjergren (närmast) och Pontus Fahlén gör på Stampgatan.

Stora spårvägsarbeten stör resenärerna i sommar

Fyra större spårvägsarbeten ställer till det för resenärerna i sommar. På Snabbspåret, vid Svingeln och Gamlestadstorget och så det största - på Linnégatan. En del är bussarnas fel.

ANNONS
|

- Egentligen är de här äldsta spårvägssträckningarna i stan byggda på en fantastisk grund, säger Håkan Karlén på trafikkontoret.

- På Linnégatan har det gått spårvagnar sedan 1902 och senast vi var inne i bädden var 1936, säger han.

"Vi" är hans föregångare som ansvariga för spårunderhållet. Och "bädden", det är (något förenklat uttryckt) banvallen eller de material som bär upp spåren.

- Bädden under Linnégatan håller bra för spårvagnar, men det är värre när det också kör tunga bussar i spårområdet, säger Håkan Karlén.

För trots att spårvagnarna är ännu tyngre än bussarna så sliter bussarna värre på materialen som bär upp spåren. Orsaken är att spåren fördelar ut spårvagnarnas tyngd över en större yta.

ANNONS

Den allra värst utsatta sträckan på Linnégatan är där gatan "knäcker" i höjd med Plantagegatan.

- I kurvan där, strax nedanför Prinsgatan hållplats, kommer vi nog att behöva byta spår igen redan om 20 år, efter den här ombyggnaden alltså, säger Håkan Karlén.

Bland annat därför ska spåren och "bädden" längs nästan hela Linnégatan bytas ut under sommaren. Från Järntorgets hörn där Andra Långgatan börjar och upp till hållplatsen vid Olivedalsgatan. 850 meter handlar det om. Nio veckor tar arbetet, från veckan före midsommar till helgen innan skolorna börjar i augusti.

Hur spårvagnarnaoch bussarna går under dessa nio veckor framgår av artikeln härintill.

Biltrafiken påverkas framförallt åt ena hållet. Nerför Linnégatan, alltså från Linnéplatsen mot Järntorget, går det hela tiden att köra som vanligt. Åt andra hållet, upp mot Linnéplatsen, hänvisas bilisterna bland annat till den parallella Nordhemsgatan ett kvarter åt väster.

- Orsaken är att vi behöver ett av körfälten för att få tillräcklig plats när vi jobbar med själva spårområdet, säger Håkan Karlén.

Men gamla välbyggda spårvägsbäddar i all ära, nya spår läggs i stället sedan ett 20-tal år tillbaka på en betongplatta som håller spåren bättre på plats.

- Dessutom är rälsen nu ingjuten i gummi, säger Håkan Karlén.

ANNONS

Generellt räknar man numera med att en nylagd eller utbytt räls ska hålla i 40 år - där spåren går rakt fram. I kurvorna - och där tyngre bussar kör i spårområdet - är livstiden kortare.

ANNONS