Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Stor bussdepå i Frölunda tvingar bort 80 odlare

Västtrafiks planer på en ny bussanläggning i sydvästra Göteborg tvingar en odlarförening att flytta - för andra gången på tiotalet år.

– Vi och kommunen har letat längs de stora lederna i sydvästra Göteborg och tittade närmare på en handfull ställen. Och vi kom överens om att Järnbrottsmotet vid radiomasten är ett perfekt läge för en ny depå som vi verkligen behöver, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik.
På ängarna I ett av "hörnen" i det stora motorvägsmotet där Dag Hammarsköldsleden inifrån stan möter Väster-, Söder- och Säröleden, vill Västtrafik bygga en stor anläggning för storstadens växande kollektivtrafik. Depån ska ha plats för cirka 135 bussar, verkstad, tankanläggning, tvätthall, kontors- och personalbyggnad med mera. Här ska 400 förare hämta och lämna "sina" bussar.
Mitt på dessa ängar står ett känt landmärke, den 100 meter höga radiomasten som tillhör Telia och som får stå kvar mitt i bussdepån. Kvar blir däremot inte de 80 odlingslotterna som så här års visar sig från sin allra bästa sida.
– Jag har kålrabbi, romansallad, jordgubbar, gurka, tomater, paprika, smörgåskrasse, mynta ..., räknar Gabriel Kucukkaplan upp.
Han är nybliven ordförande i Ängås odlarförening men hans far, bror och han själv har varit medlemmar sedan mitten av 80-talet.
Men för åtta år sedan tvingades odlarna flytta från sitt ursprungliga läge vid Näsetvägen, en kilometer västerut. Där ligger nu i stället ett rad- och parhusområde.
– När vi flyttade till Järnbrottsmotet var marken här ännu inte så bra, så många har själva betalat för att få hit mer jord: De flesta har också byggt en Friggebod eller ett växthus. Och man sa att vi skulle kunna vara kvar här i minst 20 år, säger Gabriel Kucukkaplan.
Göteborgs fastighetskontor, som förvaltar kommunens mark och arrenderar ut en del av den till sådana här odlingar, har nu erbjudit Ängås-föreningen att flytta till ett odlingsområde en mil söderut, i Hästebäck i Billdal.
– Men vi tror inte att så många medlemmar skulle orka eller kunna flytta med dit. Många äldre har inte bil och vi har några medlemmar som kör permobil hit men inte skulle kunna det en mil till, säger Gabriel Kucukkaplan.
Egentligen vill Västtrafik inte alls bygga eller äga några bussdepåer. Västtrafik äger ju inte några bussar och har därför inte heller några förare. Det är privata bolag som kör trafiken, på uppdrag av Västtrafik. Men - de bolag som vinner Västtrafiks upphandlingar och sedan får köra ett visst antal linjer ett visst antal år, de har inte alltid en egen depå i Göteborg. Därför kan Västtrafik tänka sig att bygga och äga vad man kallar strategiska depåer, som man sedan låter olika bussbolag använda.
– För ett antal år sedan blev det tvunget att ha en stor tillfällig depå i Frihamnen, bland annat för bussar som körde i sydvästra Göteborg, för att det inte finns en depå där. Men nu är depån i Frihamnen borta eftersom där ju ska byggas en ny stadsdel. Nu utgår bussarna i sydväst från de gamla depåerna i Majorna och vid Backaplan och det betyder att de fortfarande kör tomma långa vägar till och från sina linjer. Det är både dåligt för miljön och dyrt, säger Stefan Ekman på Västtrafik.
I odlarföreningen har några styrelsemedlemmar varit på möte med fastighetskontoret men är hittills inte nöjda med det erbjudna alternativet nere i Billdal och andra dellösningar.
– Om kommunen låter Västtrafik köpa marken här kräver vi att få vara kvar länge på ett nytt ställe och att Västtrafik är med och betalar vår flytt, säger Gabriel Kucukkaplan.
Den här veckan gav politikerna i Västtrafiks styrelse sina tjänstemän klartecken att fortsätta planera för bygget. Något investeringsbeslut är dock ännu inte fattat. Det handlar om stora pengar. Västtrafiks tidiga bedömning är att anläggningen, inklusive inköp av marken från kommunen och några privata markägare, kommer att kosta mellan 258 och 376 miljoner kronor.
Västtrafiks hoppas att depån ska stå färdig om fyra år, 2020, för då börjar nästa avtal för busstrafiken i sydvästra Göteborg att löpa.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.