– Vi har svängt för mycket, så enkelt beskriver Joakim Kendahl, informationschef på Stena Line varför Stena Germanica körde över en farledsfyr i Göteborgs hamninlopp på måndagsmorgonen strax efter klockan åtta.
– Autopiloten på färjan har av någon anledning som fortfarande är oklar inte fungerat. Nu är det inte som en autopilot på ett flygplan som tar över styrningen helt utan den ger ett förslag på en kurs som kaptenen följer, säger Joakim Kendahl.
Felet innebar att passagerarfärjan styrde cirka 20 meter snett på Böttöleden utanför Brännö och körde över en så kallad farledsfyr - ett föremål som närmast kan liknas vid en kran med en markering på som sticker upp ur vattnet. Efter sammanstötningen tvingades båten nödankra men kom i väg en stund senare och anlöpte till hamnen på resan från Kiel med omkring 20 minuters försening. Ombord fanns omkring 1 150 passagerare, ingen ska ha skadats.
– Dykare har undersökt skrovet och vi har haft kontakt med botten. Det rör sig om lite markeringar i fören. Ingen olja har läckt ut. Nu under eftermiddagen ska vi också undersöka skadorna från insidan, säger Joakim Kendahl.
Stena Germanicas kunde efter en inspektion av ett oberoende klassningssällskap avgå mot Kiel som planerat klockan 19.30 på måndagskvällen..
– Det är inte vi själva som gör inspektionen. Detta för att ha så hög säkerhet som möjligt, säger Joakim Kendahl innan avfärden till GP. Han berättar också att färjan kommer köra kvällsrutten med förstärkt plåt på insidan där skrovet gått på botten.
Vid avfärden kommer besättningen inte använda sig av autopiloten.
– Nu kommer vi köra helt manuellt för att vara 100 procent säkra på att allt fungerar.
Göteborgs hamn ansvarar för farleden och sätter ut en ny markering så fort som möjligt.
Men det är väl inte de som får betala när ni kör ner fyren?
– Nej, nu blir det en försäkringsfråga, säger Joakim Kendahl.
Rutt: Trafikerar sträckan Kiel-Göteborg
Längd: 240 m
Bredd: 29 m
Byggår: 2001 (ombyggd 2007 och 2010)
Bilkapacitet: 300
Passagerarkapacitet: 1300