Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Stadens cyklister allt mer missnöjda

Sedan 2009 har trafikkontoret undersökt hur göteborgarna ser på staden som cykelstad. Den senaste mätningen gav det sämsta betyget hittills. Joel Klingspor, som flyttade hit från Uppsala för tolv år sedan, är inte förvånad.

Joel Klingspor står på trottoaren intill Åkareplatsens resecentrum och pekar bort mot Posthotellet och en cykelbana som upphör utan förklaring.

– Titta här! Här är det en cykelbana, men här försvinner den. Var ska man ta vägen? Rakt in i busskuren?

Han tillägger:

– Jag ringde faktiskt gatukontoret och frågade hur man ska göra här, men de visste inte, säger han.

Cyklar mycket, trots allt

Han bor i Torslanda och cyklar de 16 kilometerna till jobbet i närheten av Järntorget, i vart fall ett par dagar i veckan, och han tar helst cykeln när han ska ta sig runt i staden. Trots att det inte är så tydligt hur det ska gå till alla gånger.

– På andra sidan Centralen är det också en cykelbana som tar slut. Helt plötsligt är det cykelförbud istället. Och Älvsborgsbron ska vi inte tala om. Där kommer någon dö till slut, säger han.

Sedan tio år tillbaka undersöker trafikkontoret hur man ser på Göteborg som cykelstad. Undersökningen ger trots allt en relativt positiv bild: Det är i vart fall fler som uppger att det är en cykelvänlig stad (42 procent) än vad som uppger att det inte är det (26 procent).

Allt fler negativa

Men utvecklingen går inte åt rätt håll. Aldrig tidigare har så stor andel varit öppet negativa som vid den senaste mätningen.

Malin Månsson, cykelstrateg på trafikkontoret i Göteborgs stad, är inte förvånad. Hon konstaterar att man satte upp ambitiösa mål i det cykelprogram som antogs 2015.

– Men rent fysiskt har vi inte lyckats åstadkomma så mycket förbättringar. I alla fall inte så mycket förbättringar som vi sagt att vi skulle göra eller behöver göra, säger hon.

Dessutom har budgeten till informationskampanjer krympt.

– Så totalt sett har vi inte ökat våra leveranser sedan cykelprogrammet, vilket gör att man inte kan se så mycket förbättringar.

Dåligt skyltat och smala vägar

Cyklisten Joel Klingspor är inte heller förvånad. Framförallt inte när han jämför med Uppsala, där han bodde fram till 2007.

– Här säger man att man fokuserar på att fler ska åka kollektivt och cykla, vilket är jättebra. Och så misslyckas man så kapitalt. Jag kan inte förstå det.

Vilka är de största problemen som du ser det?

– Det är otydligt och dåligt skyltat och det är mycket mixade zoner, för gående och cyklister. Där blir det ofta farligt. Och många cykelbanor i stan är extremt smala.

Otydligt, dåligt skyltat och mycket mixade zoner för gående och cyklister, sammanfattar Joel Klingspor.. Bild: Anna Tärnhuvud

Även Malin Månsson pekar på att det är otydligt på många platser när hon får samma fråga.

– Ibland vet man inte om man cyklar mot trafiken på en enkelriktad cykelbana eller ser var man ska byta sida. Men det är ändå så att det går att cykla i Göteborg. Vi har cykelbanor, även om de är smala ibland.

Värst: trafiksäkerheten

Göteborgs stads cykelenkät visar också att de svarande fram till 2015 tyckte att det märktes att staden satsar på cyklingen. Men i de två senaste undersökningarna är det färre som tycker att det märks. Malin Månsson kopplar ihop det med att dialogen med cyklisterna var betydligt mer intensiv i samband med att man tog fram cykelprogrammet.

– Runt 2015 började vi göra mindre saker plus att vi inte kommunicerade dem lika mycket. Jag tror att det är resultatet av det.

Vilka andra slutsatser drar du av enkäten?

– Det som sticker ut är trafiksäkerheten. Den ligger mycket lägre än alla andra. Det behöver vi arbeta med, för att titta på vad det är som gör att man inte upplever Göteborg som trafiksäkert.

FAKTA: Cykelundersökningen

Cykelundersökningen visar att 32 procent av de svarande cyklar minst två gånger i veckan.

Hälften av de svarande cyklar aldrig.

Skillnaderna över staden är stora.

Minst cyklar folk i nordost – 19 procent cyklar två gånger i veckan eller mer, 66 procent cyklar aldrig.

Mest cyklar folk i sydost – här cyklar 43 procent minst två gånger i veckan, 38 procent cyklar aldrig.

Av de tillfrågade tycker 26 procent att Göteborg i mycket eller ganska låg grad är en cykelvänlig stad, medan 42 procent tycker att staden i ganska eller mycket hög grad är en cykelvänlig stad.

Vad gäller trafiksäkerhet är förhållandet det omvända: 44 procent tycker inte att det är trafiksäkert att cykla i Göteborg, medan 25 procent tycker att det är trafiksäkert.

1000 personer har besvarat enkäten. Urvalet är representativt.

Källa: Trafikkontoret, Göteborgs stad.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.