Spritsmugglare började skjutsa skolbarn

Efter tolv års resor till Tyskland och en färsk smugglingsdom i bagaget sadlar en av Göteborgs spritbusschaufförer om: - Jag kör skolskjutsar nu.

ANNONS
|

Domen föll i januari. En av Göteborgs mest erfarna spritbussförare, som GP följt under de senaste årens granskningar av spritbusstrafiken till tyska gränsorter, dömdes då till 50 timmars samhällstjänst och villkorlig dom för smuggling.

Enligt honom själv har han kört spritbussar under tolv års tid, men han förnekar han att ha gjort något brottsligt och tycker att tullverket bara verkar vilja klämma åt bussförare som han.

- Jag tröttnade på de där turerna till utlandet. Det har varit överlast och allt möjligt som de stoppat oss för. Jag fick nog helt enkelt. Det kändes som att jag som förare åkte på allt samtidigt som det inte hände någonting med passagerarna som köper all spriten.

ANNONS

Men då har väl tullens metod varit framgångsrik?

- Jo visst. Jag kände det att jag inte ville få på mig mer skit på körkortet. Men jag tycker att man ska gå passagerarna eller de som kommer och hämtar upp spriten med bil i stället. Samtidigt fortsätter ju verksamheten även om jag inte kör.

Vi träffas i bostaden i en av Göteborgs förorter. Han röker en cigarett och berättar att han dagen efter ska träffa kriminalvården för att diskutera var han ska göra sin samhällstjänst.

Därefter har han återigen ett pass som skolbusschaufför åt sin nya arbetsgivare, ett bussbolag som GP flera gånger återkommit till i spritbussammanhang men som nu säger sig ha slutat.

- Det är skolorna som gäller nu, jag har tröttnat på att köra utomlands, säger föraren.

Domen från i januari rör tre fall från sommaren 2013 då tullen vid svenskdanska gränsen stoppade hans buss med en större last alkohol som passagerare förde med sig. I två fall erkände han att det i själva verket var passagerares alkohol som han tagit på sig för att passagerarna tagit med för mycket in.

I det tredje fallet, den 15 juni, rör det sig om 30 liter sprit och 47,5 liter öl som han sa sig själv köpt men för eget bruk.

ANNONS

Domstolen tvekade till det och menade bland annat att hans ekonomi inte tillät så stora inköp.

- Det skulle till en midsommarfest med grannarna här, säger han och uppger att han ville överklaga domen.

Men det blev aldrig av.

- Advokaten ville inte överklaga för han menade att jag hade kunnat få krypa in om jag överklagade.

I de två fallen där han hjälpt två passagerare berättar föraren i förhören att han bara följde sin dåvarande arbetsgivares policy, men att företaget nu förbjuder förarna att "ta på sig" passagerarnas överinköp vid kontroller.

Det tycker egentligen inte den nyblivne skolbusschauffören hade behövts.

- Det är som en syster eller broder hjälper varandra att de kanske har köpt för mycket. Har jag inte med mig något över kan jag ju hjälpa dem att ta in det också. Det funkade tidigare men det anser de vara fel nu.

Tony Magnusson är operativ chef vid tullverket i Västra Sverige och han gläds åt att en av spritbussförarna valt att ägna sig åt annat.

- Det är väl väldigt positivt att han sadlat om. Vi tycker att förare likt en befälhavare på ett fartyg har ett ansvar för vad man fraktar i sitt fordon. Vi vill i stället att man ska få till en lagskärpning som gör det lättare att ställa chauffören till svars.

ANNONS

Domen mot föraren rör ett fall av smuggling och två fall av olovlig förflyttning av punktskattevaror.

ANNONS