Bild: Anders Ylander
Plågsam plats. Två gånger om dagen passerar Somayyeh platsen där hennes man Mahdi för knappt ett år sedan miste livet. En noggrann utredning av ansvaret för mc-olyckan skulle göra sorgen lättare att bära för henne. 
Bild: Anders Ylander Plågsam plats. Två gånger om dagen passerar Somayyeh platsen där hennes man Mahdi för knappt ett år sedan miste livet. En noggrann utredning av ansvaret för mc-olyckan skulle göra sorgen lättare att bära för henne. 

Somayyehs kamp fick nytt liv i utredningen

33-årige Mahdi var passagerare på en motorcykel som tvärnitade med framhjulet. Han kastades av och dog. Mahdis fru accepterade inte att ärendet lades ned och har nu med advokathjälp fått igång utredningen igen.

ANNONS
|

- Jag förstår inte hur åklagaren kunde säga att det inte fanns tillräckliga bevis för att föraren var oaktsam. Det är lätt att komma undan här i Sverige, säger Somayyeh Lashkar Panahi.

Hon står med sin och Mahdis snart femårige son i duggregnet på Skattegårdsvägen. I nästa månad har det gått ett år sedan Mahdi kastades av motorcykeln.

- Han flög 16 meter och landade där på asfalten, säger Somayyeh och pekar. Kanske hade han klarat sig om han hamnat någon meter längre fram, på gräset i rondellen.

Olyckan skedde 22 juni i höjd med Björkhöjdsgatan. Klockan var 12.45 och de båda kamraterna hade tränat på ett gym och var på väg hem. Han satt bak på den några år äldre kompisens Kawasaki.

ANNONS

Längs Skattegårdsvägen körde mc:n i närmare 100 kilometer i timmen, bedömer ett vittne som satt vid busshållplatsen på andra sidan gatan. Han såg mc:n tvärbromsa vid farthindret strax före rondellen, såg hur den ställde sig på framhjulet och att passageraren flög över föraren.

Polisen mätte sträckan som Mahdi flög: 16 meter. Han fick omfattande skador och avled på Sahlgrenska.

Mc-föraren klarade sig utan allvarliga skador. Han hördes av polis direkt efter olyckan och sa att han tittat åt sidan, på en bil som lät mycket. När han blickat framåt igen var han oförberedd på rondellen och tvärnitade så att däcken låste sig, mc:n körde omkull och han själv och passageraren gled över asfalten. Föraren säger att farten var mellan 50 och 60 kilometer i timmen.

I ett andra förhör, knappt tre månader efter kraschen, säger mc-föraren att han höll mellan 65 och 70 kilometer i timmen. Nu säger han att han kört med visiret öppet och fått något i ögat och försökt få ut det. När han tittade upp fick han se rondellen, bromsade kraftigt med fotbromsen så att bakhjulet låste sig, mc:n la sig på sidan och kanade rakt fram.

Två veckor efter förhöret beslutade åklagaren att inte väcka åtal, med motivering att det inte går att bevisa att den misstänkte varit vårdslös på ett brottsligt sätt.

ANNONS

- Att inte se - är inte det att vara vårdslös? Och att min man kunde dö på detta sätt, på denna stora och väl skyltade väg; nej, det kan jag inte acceptera, säger Somayyeh.

I den brännande sorgen efter maken började hon leta efter en advokat som kunde hjälpa henne. Arash Raoufi formulerade en begäran om omprövning av åklagarens beslut.

Skrivelsen hamnade hos åklagarmyndighetens Utvecklingscentrum. Där gick vice överåklagare Bengt Åsbäck på advokatens linje: underlaget för att lägga ned förundersökningen var för klent. Åsbäck beslutade att förundersökningen om vållande till annans död och vårdslöshet i trafik skall tas upp igen. Han pekade särskilt på att det inte gjorts någon närmare utredning av motorcykelns hastighet.

Utredningen leds nu av kammaråklagare Annika Boman, som begärt en utredning av motorcykelns hastighet.

- Förutom det är det ytterligare några saker som ska kollas. Jag kan inte avgöra när det blir klart, säger Boman.

För Mahdis fru, 29-åriga Somayyeh Lashkar Panahi, är sorgen och saknaden ännu stark.

- Det går inte att förstå att det snart är ett år sedan. För mig känns det som det hände i går, säger Somayyeh. Inget kan ge mig min man tillbaka, det är rättvisan jag är ute efter. Det ska inte kunna vara så enkelt att orsaka en annan människas död, och komma helt ostraffad ur det.

ANNONS
ANNONS