Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/3

Snart kan du skjuta robotar på Göteborgs gator i Overwatch 2

Bor man i Göteborg och gillar att spela datorspelet Overwatch, lär man bli extra glad när uppdatering kommer: i Overwatch 2 springer man nämligen runt och slåss på Göteborgs gator.

Det första Overwatch släpptes 2016 och har kring 35 miljoner spelare runt om i världen. I det första spelet befann sig bland annat i vilda västern. Men nu kommer en uppföljare till det lag- och onlinebaserade skjutarspelet. Jordens nationer är under attack, men då finns det hjältar som slår sig samman och tar sig an utmaningen och lösa alla hot mot världen.

Vid ett event på fredagen annonserade spelutvecklaren Blizzard att när Overwatch 2 släpps så är nya virtuella miljöer världsstäder: Rio de Janeiro, Toronto, Monte Carlo – och Göteborg. På spelhemsidan står det: ”Ta striden till nya, ikoniska internationella platser, från de färgstarka gatorna i Rio de Janeiro till fantastiska vyerna i Göteborg.”

Stor spelstudio

Enligt TT ska en anledning till att Göteborg – i spelet kallad vid sitt engelska namn ”Gothenburg” – hamnade med bland världsstäderna att det finns göteborgare bland spelutvecklarna. Activision Blizzard, som är det fulla namnet på spelstudion som också är en av världens största, har huvudkontor i Kalifornien och väckte uppmärksamhet när de köpte upp den stora svenska spelföretag King för 50 miljarder kronor – bolaget som utvecklar Candy Crush.

Hjältarna springer runt på Göteborgs gator, i spelet finns en staty som är rätt lik Kopparmärra, Karl IX:s ryttarstaty – men spelutvecklarna låter i stället den stegra sig. En annan bild visar en vy som skulle kunna vara Skansen Kronan och ytterligare en annan påminner gamla Lyckholmsområdet. I trailern till spelet skymtar också Göteborgs stadsvapen förbi i gatumiljön.

I gameplay-trailern till spelet kan man skymta Göteborgs stadsvapen. Bild: Blizzard/Skärmdump

Glada kommentarer från spelare

Går man till Twitter finns flera glada kommenterar från svenska spelare. ”Ser fram emot att ta striden till Avenyn” skriver en. ”Vänta, vad i hela (WTF)?!?!? Göteborg är en karta i Overwatch 2” skriver en annan häpen spelare.

För den kommunala organisationen som har i uppdrag att marknadsföra Göteborg, Göteborg & Co, hade man inte uppmärksammat stadens betydelse i spelet under lördagen.

– Är det ett skämt? säger utvecklingschefen Ossian Stiernstrand först.

– Det är förstås svårt att säga vad detta betyder ur marknadsföringssynpunkt att Göteborg nämns tillsammans med Rio de Janeiro i ett spel, men det är ju klart intressant. Men det man kan säga generellt är att vi ser att marknadsföring har flyttat över i digitala kanaler – som sociala medier genom influencers. Kombinationen av analoga och digitala evenemang har blivit allt viktigare. Det är fortfarande relativt nytt som fenomen och vi fångar inte det i några mätningar än.

GP har sökt Blizzard Entertainment för en kommentar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.