Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Slutseglat för Ostindiefararen 2015

Ostindiefararen Götheborg har ont om pengar. Igen. Nu har Göteborgs stad tröttnat. Efter 2015 kan det vara slut med kommunala pengar.

Om två år har Ostindiefararen Götheborg seglat klart. Åtminstone för kommunala pengar. Det är innebörden i ett skarpt formulerat utlåtande som politikerna i kommunstyrelsen ska ta ställning till nästa vecka.

I förslaget till beslut står bland annat: "Efter 2015 har Göteborgs stad inte för avsikt att ta ytterligare ekonomiskt ansvar för Ostindiefararen Götheborg. Båtens framtida hemvist blir en fråga för stiftelsen att hantera".

Bakgrunden är att kommunfullmäktige 2011 beslutade att stödja båten med 20 miljoner kronor i ränte- och amorteringsfria lån. Hittills har fem miljoner betalats ut. I januari inkom stiftelsen med en önskan om att i stället för ytterligare lån få verksamhetsbidrag på sammanlagt 15 miljoner för de kommande 2,5 åren.

- Jag måste vara ödmjuk inför politikernas beslut, men det skulle vara en ekonomisk trygghet för oss om vi kunde få dessa pengar, säger Håkan Beskow, vd för Svenska Ostindiska Companiet AB.

Enligt tjänstemännens förslag omvandlas lånet till bidrag på max 15 miljoner fram till 2015. Men sedan är det definitivt stopp. Västra Götalandsregionen bidrar med 10 miljoner kronor.

Håkan Beskow hoppas dock att Ostindiefararen kommer att segla fram till 2020 och att fartyget skulle kunna bli museum eller liknande i samband med 400-årsjubileet i Göteborg 2021.

- Den delen är inte helt utredd i förslaget, säger Håkan Beskow.

Behöver fler sponsorer

Kommunalrådet Jonas Ransgård (M) tolkar skrivningarna i utlåtandet lite mer bokstavligt och tycker att de är alltför hårt formulerade.

- Vi kommer att lägga ett eget förslag med lite mjukare skrivningar. Jag vill öppna för en diskussion om ett museum efter 2015, säger han.

Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) tycker att det är beklagligt att Götheborg inte kom iväg på de aviserade resorna till OS i London eller till Nordamerika, men hon vill diskutera med den rödgröna gruppen innan hon säger något om tjänstemannaförslaget om att avsluta stadens engagemang 2015.

I januari kom beskedet att Greencarrier går in som sponsor av skeppet men Håkan Beskow säger att han skulle behöva ytterligare ett par sponsorer för att få ekonomin att gå runt. Han hoppas att Götheborg ska kunna göra ytterligare en Kina-resa innan fartyget går in i nästa fas.

- Nu närmast ska hon göra en Europatour på fyra månader. Det känns bra att komma ut. Hon måste ut och synas för att stärka varumärket och kunna locka nya sponsorer. Det gör man inte genom att ligga still vid Stenpiren, säger Håkan Beskow.

Den 6 maj startar resan som först går till Oslofjorden. Sedan står Frankrike på tur och så småningom ett deltagande i Tall Ships Race. I sommar firar Ostindiefararen Götheborg tioårsjubileum. Fartyget sjösattes på nationaldagen 2003.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.