Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kerstin Landin-Wilhelmsen menar att oron för D-vitaminbrist är överdriven.

Slår hål på myt om D-vitamin

Människor har sällan brist på vitamin D. Ät därför inte vitamintillskott om du inte har brist. Så lyder professorernas råd.

På fredagen seglade en två år gammal artikel upp som den mest lästa på gp.se. Den handlade om att D-vitaminbrist skulle kunna ge upphov till olika sjukdomar, men också till muskelvärk, trötthet och håglöshet. Det stämmer att man kan få värk, menar till exempel Kerstin Landin-Wilhelmsen, professor och överläkare på Sahlgrenska. Men behöver man verkligen äta tillskott?

– Det finns en enorm övertro på D-vitamin, men det finns inga studier som talar för att för lite D-vitamin skulle leda till svåra sjukdomar. Jo, engelska sjukan, rakit, kan man få, säger hon.

Det är viktigt att göra skillnad mellan brist och otillräcklig mängd, menar Kerstin Landin-Wilhelmsen.

– Kanske 5 procent av befolkningen har D-vitaminbrist. Svårt sjuka patienter som exempelvis har opererat tarmarna kan inte ta upp vitaminen genom maten. Gamla människor på vårdhem som aldrig vistas utomhus kan också få brist. Och mörkhyade personer.

Kerstin Landin-Wilhelmsen fortsätter:

– En tredjedel av befolkningen har lite otillräckliga nivåer, insufficiens som vi säger, men det är inget man märker av. Äter man normalt och inte är extremvegan får man i sig D-vitamin så det räcker. Lax och mjölkprodukter innehåller det vi behöver.

Jag har hört att man bara får i sig D-vitamin av solen?

– På sommaren får man det, ja. Då bygger man upp D-vitamindepåer som räcker åtminstone in i september–oktober.

Det räcker inte att sätta sig i solen en stund för att höja D-vitaminnivåerna?

– Så här års hjälper inte det. Det kan du se längst bak på vädersidan i GP. UV-index noll står det.

Vem bör äta D-vitamintillskott?

– Bara de som har fått diagnosen D-vitaminbrist. Annars är det pengar rakt i sjön.

Enligt programmet Kropp & själ i Sveriges radio köper svenskarna D-vitamintillskott för 43 miljoner kronor per år.

– Det är big business. I USA äter 65 procent av kvinnorna över 40 D-vitamintillskott, säger Karl Michaëlsson, professor vid Uppsala universitet.

Inte heller han menar att D-vitaminbrist säkert orsakar några sjukdomar förutom engelska sjukan.

– Benskörhet, diabetes, cancer – det är ännu inte klarlagt att D-vitaminbrist leder till de här sjukdomarna. De flesta äter förmodligen D-vitamin helt i onödan.

Man läser trots allt ganska ofta om personer som blir piggare när de äter D-vitamin på vintern.

– Känslan kan vara att man blir det, men har de jämfört med att äta sockerpiller? Det finns studier som jämför en dos sockerpiller med höga doser D-vitamin, och man har inte sett några skillnader i välmående.

FAKTA: D-vitamin

• Livsmedelsverket rekommenderar att barn under två år och äldre över 75 år som vistas sällan utomhus äter tillskott.

• Naturligt finns vitamin D i fiskar som lax, makrill, sill och öring, i mjölkprodukter, ägg och svamp.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.