Skralt utbud av cykelappar

ANNONS
|

För länge sedan – långt innan mobiltelefoner fanns i var cyklists ficka – gav Göteborgs kommun ut en särskild cykelkarta. Den kartan finns kvar än idag och är riktigt bra. Man kan beställa den via kommunens trafikkontor eller hämta den på turistbyrån på Kungsportsplatsen eller i trafikkontorets reception på Köpmansgatan 20.

Kartan finns också på nätet och där finns även en cykelreseplanerare, som visar lämpliga cykelvägar. Tyvärr stämmer inte alltid planerarens besked med cyklisters uppfattning om, vilka vägar som är snabbast och har störst andel cykelbanor. I huvudsak är dock uppgifterna korrekta.

Det går dessutom att skriva ut de ruttförslag som cykelplaneraren ger, låt vara, att det kan bli en bunt papper att bläddra i under en resa.

ANNONS

Den som vill ha en app i sin telefon som till exempel visar kartor och lämpliga cykelvägar kommer inte att hitta något som duger. I alla fall inte bland gratisappar.

Till androidtelefoner finns det inga appar alls, medan det finns två till Apples telefoner. Bland dessa två är det ingen som har det som cyklister helst vill ha – en smidig och tydlig visning av cykelvägar.

Cykelstaden heter en app för iphone från Göteborgs stads trafikkontor. Den har en rad oviktiga funktioner men saknar den väsentligaste – vägvisning. En sådan ska dock komma i någon senare version, utlovas det.

Under tiden får man nöja sig med att kunna få reda på var man kan pumpa däcken, få hojen servad, parkera eller hitta en kommunal hyrcykel. Utöver det kan man finna internetlänkar, anmäla fel och framföra önskemål.

Cykelstaden är med andra ord oanvändbar för den som verkligen cyklar i Göteborg.

Skanska, av alla företag, har en app som heter Cykla hem. För att travestera den stränge musikkritikern Wilhelm Petersson-Berger: det borde Skanska inte ha.

I alla fall inte den app som företaget nu erbjuder.

Till skillnad från den oanvändbara Cykelstaden så ger Skanskas app sken av att kunna föreslå cykelvägar på en karta. Det är bara det, att den anger bilvägar och struntar i de cykelvägar som finns i stort sett parallellt med bilvägarna. GP prövade med sträckorna Polhemsplatsen – Saltholmen respektive Polhemsplatsen – Bergums kyrka. I båda fallen föreslog appen, att man skulle ta starkt trafikerade bilvägar i stället för cykelbanor, som inte bara är säkrare att färdas på utan också snabbare leder till målen.

ANNONS

Skanskas app är lika värdelös som den kommunala, därtill möjligen farlig.

Med ett så nedslående resultat av denna korta genomgång är väl frågan om vägvisning i mobiltelefon är något bra påfund. Även om dagens mobilskärmar är stora, så kanske de inte är stora nog att vara så lättavlästa som krävs, för att man ska kunna navigera efter dem, samtidigt som man cyklar.

ANNONS