Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Stefan Eglinger, fick under tisdagen lämna sitt jobb som trafikdirektör i Göteborgs stad. Bild: Jenny Ingemarsson

Skenande kostnader blev droppen – nu får Eglinger lämna

Stefan Eglinger får lämna jobbet som trafikdirektör i Göteborg stad. Skenande kostnader för olika projekt och den dåliga arbetsmiljön ligger bakom beslutet.
– Vi i nämnden känner att vi behöver ett nytt ledarskap, säger trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M).

Stefan Eglinger, 52 år, har varit trafikdirektör i Göteborgs stad sedan 2013. Under tisdagsförmiddagen fick han beskedet av trafiknämndens ordförande Toni Orsulic att anställningen är över.

– Det har under en längre tid varit diskussioner i nämnden om ledarskapet. Nu känner vi att vi behöver ett nytt ledarskap för att komma framåt, säger Toni Orsulic.

Flera orsaker bakom beslutet

Hur reagerade Stefan Eglinger på beskedet?

– Det är aldrig roligt att få höra att ens anställning avslutas på det sättet, men det var inget konstigt i övrigt.

Toni Orsulic säger att flera orsaker ligger bakom beslutet att flytta på Stefan Eglinger.

En är arbetsmiljön på trafikkontoret, som varit ett ständigt återkommande problem under flera år. För ett par år sedan gick det så långt att arbetsmiljöverket hotade staden med vite, efter det att personalomsättning och sjukskrivningar sköt i höjden. Trafikkontoret återfinns fortfarande i bottenskiktet i stadens medarbetarenkäter.

– Arbetsmiljön är en av flera faktorer som spelar in, men det är inte bara den.

Viktoria Tryggvadottir Rolka (S) pekar också på arbetsmiljön som ett viktigt skäl.

– En god arbetsmiljö är alltid viktigt, och kanske i synnerhet nu när vi står inför så stora stadsomvandlingar i stora delar av staden. Nu behöver vi verkligen ha en ledning som får med sig personalen.

Kostnaden för linbanan skenade

Ett annat tungt vägande skäl är de stora fördyringar som drabbat flera uppmärksammade projekt, som linbanan över älven. Enligt de första beräkningarna skulle den kosta 1,1 miljarder kronor. Plötsligt – och utan förvarning – fick politikerna veta att kostnader stigit till 4 miljarder kronor.

– Utredningarna och hur de hanterats är också en faktor som vägs in. I slutändan är det en förtroendefrågan och direktören måste ha det vi känner behövs för att kunna leda arbetet framåt, konstaterar Toni Orsulic.

Munck: "ett politiskt misslyckande"

Henrik Munck (D), har drivit frågan om trafikdirektörens avgång ända sedan förra mandatperioden. Han ser det i första hand som ett politiskt misslyckade att det gått så här långt.

– Problemen med dålig arbetsmiljö och fördyring av projekt har funnit under lång tid. Men politiken har varit för slapphänt och inte klarat av att ta i det. Det stora misslyckandet i sammanhanget är ju att vi misslyckats med att driva fram projekten. Jag hade önskat att politiken styrt upp det tidigare, säger Henrik Munck.

Viktoria Tryggvadottir Rolka (S) säger att det är naturligt att det tagit tid innan man landade i det här beslutet.

– Det här är en drastisk åtgärd och ingenting vi tar till bara så där. Och man måste komma ihåg att det är en extremt komplex verksamhet, men när förtroende brister är det viktigt med ett omtag.

Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i trafiknämnden, säger att sådana här åtgärder kräver noga övervägande, men att både nämndens och fackets förtroende för trafikdirektören brister och att de ansåg att en förändring är nödvändig.

Hon säger att trafikkontoret står inför stora utmaningar när det gäller arbetsmiljön och nämner också de skenande kostnaderna för linbanan.

– Linbanan har spelat roll för förtroendet. Men sammantaget är det inte så konstigt att vi byter ledarskap efter ett antal år, säger Karin Pleijel.

GP söker Stefan Eglinger för en kommentar, men han säger i ett pressmeddelande:

– Det har varit otroligt händelserika och stimulerande år och mycket har hänt i staden inom trafikfrågorna.

– Mitt uppdrag har varit både intressant och givande och alla medarbetare gör ett fantastiskt jobb.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.