Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Johan Nilsson/TT
Bild: Johan Nilsson/TT

Sju stridsplan skulle flyga över Göteborg – ställdes in på grund av åska

Tanken var att sju olika stridsflygplan skulle flyga på den göteborgska himlen under onsdagen. Detta i samband med att Skaraborgs flygflottilj fyllde 80 år. I sista timman blev dock flygningen inställd på grund av åska.
– Det är givetvis tråkigt, säger Lena Bogren, presschef på Skaraborgs flygflottilj.

Under onsdagen firade Skaraborgs flygflottilj 80 år. Dagen till ära höll man en ceremoni på Såtenäs som skulle sluta med en flygning över Göteborg. Allt var upplagt för fest. Tal från flottiljchefen, livestreamad video på Facebooksidan och häftiga stridsflygplan.

Ceremonin kunde genomföras, om än inomhus. Däremot ställde man in flygningen över Trollhättan, Vänersborg och Göteborg. Anledningen var ett åskoväder.

Lena Bogren förklarar att planen kan flyga i alla väder men att de inte hade kunnat vara synliga om de hade trotsat vädermakterna.

– Vi hade i så fall behövt flyga så högt att folk ändå inte hade kunnat se planen, säger Lena Bogren.

Ändå nöjda med ceremonin

Att överflygningen inte kunde genomföras var givetvis en besvikelse för Skaraborgs flygflottilj. Trots det var de nöjda med själva ceremonin.

– Det är såklart tråkigt men vädrets makter var inte med oss idag, säger Lena Bogren och fortsätter:

– Det blev ändå en fin högtidlig tillställning från våran sida.

LÄS MER: Försvaret julgransflyger över Göteborg

Efter överflygningen till Göteborg var tanken att även hedra Göta flygflottilj på Säve flygplats, som också hade fyllt 80 år på onsdagen.

Planen som var tänkta att flyga över Göteborg

Bild: Stefan Bennhage
Bild: Stefan Bennhage

Jas 39 Gripen

Detta 6800 kg tunga stridsflygplan är ett modernt plan. Till exempel är det utrustat med ett lufttankningsdel som gör det möjligt att tanka flygplanet i luften.
Bild: Stefan Bennhage
Bild: Stefan Bennhage

TP 84 Hercules

Det klassiska planet som har använts sedan 60-talet återfinns fortfarande på en del internationella insatser. Det har bland annat fraktat gods till den internationella säkerhetsstyrkan Isaf i flera år.
Bild: Johan Nilsson / TT
Bild: Johan Nilsson / TT

AJS 37 Viggen

Har använts av Försvarsmakten sedan 1971 och hade sin avslutningsceremoni 2005. Fördelen med detta plan är att den kan landa på hala landningsbanor och på korta sträckor.
Bild: Johan Nilsson / TT
Bild: Johan Nilsson / TT

J 29F Tunnan

Ett äldre plan som användes mellan 1950 och 1976. Det var aktivt i militärtjänst i Österrike under dessa år och ansågs vid tiden vara jämbördig med amerikanska och sovjetiska plan.
Bild: Johan Nilsson / TT
Bild: Johan Nilsson / TT

J32 Lansen

Detta tvåsitsiga stridsplan var Flygvapnets första med allväderskapacitet. Planet var i aktiv tjänst mellan 1972 och 2007.
Bild: Hampus Hagstedt/Försvarsmakten
Bild: Hampus Hagstedt/Försvarsmakten

ASC 890 Argus

Planet används för att upptäcka flygplan, fartyg eller andra mål på stora avstånd. Det har varit i aktiv tjänst sedan 2010.
Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT
Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT

Statsplanen Gulfstream G550

Den amerikanska affärsjeten har varit i aktiv tjänst sedan 2004. Den har den största räckvidden i världen avseende affärsjetar.

LÄS MER: Därför cirkulerar ett flygplan över Göteborg

LÄS MER: Försvarets flygplan ska börja frakta covidpatienter

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.