SJ totalrenoverar X2000-tågen

ANNONS
|

SJ investerar tre och en halv miljard på att totalrenovera sin X2000- flotta de kommande åren. Tågen togs i bruk i början 1990 och skall bli som nya enligt Jakob Åhgren Thörnblad, produktchef för X2000.

– Tanken är att de renoverade tågen skall hålla i 20 år till, säger Jakob Åhgren Thörnblad.

Totalrenoveras

De kommer att blåsa ut alla 37 X2000-tågen som SJ äger. Tågen kommer även att få en exteriör uppfräschning. De renoverade tågen kommer att få nytt golv och tak, nya toaletter och dörrar och en ljus inredning. Tack vare en bättre planlösning kommer man även få in fler platser.

ANNONS

Även stolarna kommer att bytas ut och SJ lagt stor vikt vid de nya stolarna i tågen, de kommer att göra stolarna mer ergonomiska och skall passa både långa och korta personer.

– De skall fungera för en resa på tre timmar, vi hittade inga färdiga stolar så vi gjorde en tillsammans med vår leverantör, säger Jakob Åhgren Thörnblad.

Förutom inredningen kommer även all teknik att bytas ut, nya digitala skärmar och nya tekniska system. SJ väljer att byta ut bistron i sina X2000 tåg.

– Vi har tittat på amerikanska diners, och tagit det bästa från dom, säger Jakob Åhgren Thörnblad.

SJ planerar att plocka ut några tåg i taget och flyttas till verkstan för renoveringen.

– Det skall vara en minimal kundpåverkan, enligt Jakob Åhgren Thörnblad.

Börjar rulla 2018

Det första nyrenoverade tåget kommer att börja rulla i trafik under andra halvan av 2018, sen blir det en serieproduktion av resterande.

Kommer den här renoveringen göra att biljettpriset höjs?

– Tågen blir mer driftsäkra så det öppnar för möjligheten till en prissänkning, säger Jakob Åhgren Thörnblad.

Finns det planer på att även renovera andra tåg?

– Vi ser kontinuerligt över vår vagnspark.

Konkurrenten köper nytt

Ett annat företag som kör mellan Stockholm och Göteborg är MTR Express. De kör 100 turer mellan Stockholm och Göteborg varje vecka, 50 turer varje väg.

ANNONS

Att SJ nu satsar tre och en halv miljard på att renovera sina X2000-tåg, hur kontrar ni detta?

– Vi har valt lite olika strategier, de har valt att behålla sina gamla tåg och renovera dom. Vi har köpt nya tåg ifrån Schweiz som är mer driftsäkra än X2000, vilket har varit ett medvetet val, de byggdes 2014-2015. Vi har sex tåg som trafikerar mellan Göteborg-Stockholm, säger, Johan Söör, vd på MTR Express.

ANNONS