Elbuss i Älvängen.
Elbuss i Älvängen.

Sjösätter samarbete kring lokala elbussen

ANNONS
|

Elbussen har sedan ett år tillbaka trafikerat området Maden i Älvängen. Nu utökas sträckningen när bostadsföretagen BoKlok och Veidekke Bostad går in som delfinansiärer.

– Det här är ett nytt koncept som vi verkligen tror på, en vinnar-vinnarlösning, säger kommunstyrelsens ordförande Paula Örn (S), när samarbetet officiellt inleddes på en ordinarie busstur upp till Kronogården.

Det knöts ett symboliskt band och Lars Bäckström lovordade samarbetet.

– Jag gratulerar Ale kommun och dess samarbetspartners. Ordet kommun betyder tillsammans och det här är en tillsammans-satsning med sikte på framtiden. Ale får vara en lots som visar vägen till gemensamma transporter utan fossila bränslen.

ANNONS

Annika Friberg, kommunens utvecklingsledare i ekologisk hållbarhet, har varit med i processen där Ale kommun tagit initiativet.

– Jag tror det är ett ganska unikt samarbete och ett angeläget sådant. Med elbussen kan vi finnas nära där folk bor. Då de väljer bussen behövs färre parkeringsplatser och det blir mer utrymme att bygga på.

Det finns enligt Friberg stor efterfrågan på den här formen av lokalbuss. Ale kommun har fem pendelstationer dit resenärerna vill kunna ta sig på ett smidigt sätt. I elbussprojektet kostar resandet inget för resenärerna vilket också har medfört önskemål från andra delar av kommunen.

Nu hoppas Annika Friberg att man genom samarbetet kan vara med i ett tidigt skede kring bostadsbyggandet. Vad gäller Kronogården är området redan planlagt och förberett för 480 bostäder.

Ulrika Davidsson från Veidekke Bostad och Göran Eriksson från BoKlok ser bara fördelar med samarbetet. De får framför allt nöjda kunder, både befintliga och nya. I fortsättningen kan de i sin marknadsföring ta med elbusstrafiken.

ANNONS

Från kommunen finns en förhoppning att Västtrafik så småningom tar över.

– Vi tar här ett steg mot ett hållbart samhälle, men vi har inte bett Västtrafik att fixa det. Fast nästa steg blir att övertyga dem att ta över, säger kommunchefen Björn Jarbur.

Intresset för elbussar växer även i andra kommuner. Reine Josefsson hyr ut bussen och till Karlstads kommun har han sålt bussar som körs i reguljär trafik.

– Man slipper motorbuller och gatorna behöver inte vara så breda för elbussen, säger han.

2014: Ale kommun kör, tillsammans med ETC Battery Fuel Cells i Nol och med stöd från Energimyndigheten, BK Invest och Ale El, en elbuss i Älvängen. Syftet är att öka kollektivtrafikresandet i områden som annars är svåra att trafikera, framför allt på grund av buller.

2015: Bussen byter namn till Älvan och utökar sträckningen. Bostadsföretagen BoKlok och Veidekke Bostad går in som delfinansiärer, vilket ger ett starkare samarbete mellan kommun, exploatörer och kollektivtrafik.

ANNONS