Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tidigare har autonoma skyttelbussar testats både vid Chalmers och på Lindholmen. Nu kan Sahlgrenska Universitetssjukhus bli näst. Bild: Olof Ohlsson

Självkörande bussar vid Sahlgrenska kan bli verklighet

Tidigare har autonoma skyttelbussar testats både vid Chalmers och på Lindholmen. Nu kan Sahlgrenska Universitetssjukhus bli näst på tur.
– Vi tror att det är rimligt till 2021, säger Britt-Marie Zaman, utvecklingschef på Sahlgrenska.

De har synts till utanför Chalmers och på Lindholmen under det gångna året och snart kan även sjukhusen i Göteborg börja trafikeras av de små självkörande bussarna. I fjol började Sahlgrenska utreda om det finns förutsättningar för ett pilotprojekt med autonoma skyttelbussar.

Planen var att de självkörande bussarna skulle trafikera Östra sjukhuset. Men förstudien, som nu är färdig, har landat i att Östra sjukhuset inte är en lämplig plats för pilotprojektet, framförallt på grund av de omfattande byggnationer som ske där under kommande åren.

– Vi ska gräva upp en stor del av Östra-tomten 2021, säger Britt-Marie Zaman, utvecklingschef för Sahlgrenskas område 2.

Pekar ut Sahlgrenska

I stället pekar förstudien ut Sahlgrenska Universitetssjukhus som lämplig plats för att testa de självkörande bussarna. På onsdagen fattade kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen beslut om att ställa sig positiva till att vara medfinansiärer till pilotprojektet.

– Det här är en teknik som kommer att bli allt vanligare. Sedan kommer det ske stegvis, det kommer inte ske en revolution över en natt. Det finns många ställen där vi kommer att behöva ställa om och det här är ett bra sätt att kunna transportera människor inom sjukhusområden, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Självkörande buss kör på Lindholmen. Bild: Robin Aron

Ska få fler att välja kollektivt

I förstudien föreslås det att skyttelbussarna ska köra en rutt på omkring 10-20 minuter och trafikerar flera hållplatser i närheten av Sahlgrenska samt sjukhusets mest trafikerade ingångar. Den självkörande bussen föreslås bli integrerad i Västtrafiks tidtabellssystem med realtidsinformation så att det går att söka resor genom Västtrafiks reseplanerare-app eller sjukresebokningssystemet Planet.

– Det här innebär att att patienter som kommer till oss väljer att ta buss och spårvagn i stället för att ta färdtjänst. Då står det en skyttelbuss vid hållplatsen som väntar och åker sedan runt och lämnar av folk vid entréerna, säger Britt-Marie Zaman.

Vad ser ni för styrkor med det?

– Det gör också att patienten får mer självständighet. Om man inte tar färdtjänst så bestämmer man ju själv när man ska åka, då är man inte så bunden.

Ska prövas under testperiod

Samtidigt skulle de självkörande bussarna underlätta för patienter att lättare kunna röra sig inom sjukhusområdet.

– Då slipper vi ordna interntransporter så att patienter kan ta sig mellan olika avdelningar, exempelvis röntgen, säger Britt-Marie Zaman.

Bakom pilotprojektet finns ett konsortium bestående av olika aktörer. Utöver Västra Götalandsregionen är det Västtrafik, det statliga forskningsinstitutet RISE, Synskadades riksförbund och Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder. Totalt väntas pilotprojektet pågå över 18 månader och kosta runt 12 till 14 miljoner kronor.

Innan projektet kan sätta igång måste det dock upp för slutgiltigt beslut i hälso- och sjukvårdsstyrelsen.

– Vi tror att det är rimligt till 2021. Det behöver förberedas en del vad det gäller hållplatser och sådana saker, säger Britt-Marie Zaman.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.