Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Sara Wallin är vd på Almi Väst. Bild: Thomas Johansson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Sara Wallin ser miljöföretagen växa

Som vd på Almi Väst har hon möjlighet att ge lån till nya företagsidéer och vara tungan på vågen när företag vill expandera. Sara Wallin är medveten om sin makt.
– Jag brukar säga att jag har ett av Sveriges mest viktiga och meningsfulla jobb, säger hon.

Statliga affärsrådgivningsföretaget Almis dotterbolag i Västsverige hjälper små och medelstora bolag med företagslån och affärsutveckling. I fjol fick 634 bolag lån på 439 miljoner kronor och ytterligare 150 bidrag i samarbete med Västra Götalandsregionen och Tillväxtverket. Sara Wallin har flera fingrar i den syltburken, som vd för Almi Väst och vice styrelseordförande i Tillväxtverket.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Internationellt intresse

– Jag brukar säga att jag har ett av Sveriges mest viktiga och meningsfulla jobb. Det är ett jobb som vårt framtida välfärdssamhälle är beroende av. Vi behöver fler framgångsrika företag, det är grunden till utbildning och sjukvård. Vi får ofta höra att vi gör skillnad för våra kunder. Antingen att vi var de första som trodde på deras idé, eller att vi var pusselbiten som saknades när man skulle expandera, säger hon.

Hur har 2018 varit för Almi Väst?

– Vilket år vi har haft! Vi ser att det går bra i Västsverige, lönsamheten är god. Vi har cirka 2 000 bolag i låneportföljen och vi ser att vi har bäst låneresultat bland Almis olika regioner i Sverige. Det finns också ett internationellt intresse för Almi Väst kunder, med flera större investeringar under året vilket har varit positivt. Dels har det kommit in internationellt kapital, och dels har man låtit utvecklingen ligga kvar här. Sedan har det regnat priser över våra portföljbolag. Över 20 procent av gasellföretagen i regionen är kunder till Almi Väst.

Miljöföretag på frammarsch

Framför allt ligger Västsverige i framkant när det gäller företag inom hållbarhet. Det är, enligt Sara Wallin, en trend att unga människor startar världsförbättrande företag med en tydlig affärsidé.

Inför 2019 handlar mycket om att parera hot. Bland Almis kunder pratas det mycket om eventuella handelshinder, Brexit och utvecklingen inom AI.

– Framgångsrika entreprenörer tittar på möjligheterna först, utan att undervärdera hoten. Vi försöker rusta våra kunder för att se över lönsamheten, bygga upp en kassa och att utveckla innovationer eller produktutveckling så att man har något unikt när konjunkturen viker. Vi vill att de ska kunna rycka i uppförsbacken och ta marknadsandelar.

Fakta: Sara Wallin

Titel: Vd på Almi Väst, som är det västsvenska dotterbolaget till det statliga bolaget Almi, sedan 2009.

Ålder: 47 år.

Bakgrund: Är utbildad inom ekonomi, marknadsföring och psykologi. Var vice vd för Almi Väst innan hon blev vd 2009. Sitter också i styrelsen som vice ordförande på Tillväxtverket och som ledamot för Göteborgs universitet.

Bor: Med sambo och barn i Hovås

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.