Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

S och D vill tillsätta oberoende granskning av linbaneprojektet

Socialdemokraterna och Demokraterna har farhågor att allvarliga fel kan ha begåtts i hanteringen av linbaneprojektet och vill nu tillsätta en granskningskommission.
– Detta här är så allvarligt att det måste till en extern granskning, säger kommunalrådet Henrik Munck (D).

Trafikkontoret har tagit fram ett nytt linbaneförslag och det billigaste alternativet landar på 2,16 miljarder kronor.

Som tidigast kan trafiknämnden fatta ett beslut om linbaneprojektets framtid nästa torsdag. Det är dock inte självklart att partierna har kommit överens om en lösning tills dess och beslutet kan dröja till december. Efter det ska ärendet dessutom upp i flera instanser, vilket innebär att definitivt besked dröjer ännu längre.

– Vi kommer att återkomma kring hur vi resonerar i frågan, säger kommunalrådet Blerta Hoti (S).

Fördyringen var känd under 2018

GP har tidigare rapporterat att trafikkontoret redan under sommaren 2018 hade tagit fram uppskattningar som pekade mot att linbanan skulle kosta åtminstone 2,5 miljarder. Från början skulle den kosta 1,1 miljard.

I väntan på ett beslut om linbaneprojektets framtid har de två oppositionspartierna Socialdemokraterna och Demokraterna – största respektive näst största partierna i Göteborg – lagt ett gemensamt förslag i kommunstyrelsen. De vill att stadsledningskontoret utreder huruvida kommunstyrelsens arbetsutskott och trafiknämnden brutit mot kommunfullmäktiges – Göteborgs högst beslutande organ – beslut från i slutet av 2016.

LÄS MER: Linbanans skenande kostnader upptäcktes redan 2018 – ändå larmades politiker först i våras

Bakgrunden till detta är bland annat att kommunstyrelsens arbetsutskott informerades om "betydande fördyringar" redan under hösten 2018 – ändå fortsatte utredningen samt tillförseln av ytterligare miljoner, poängterar kommunalrådet Henrik Munck (D).

– Detta kan vara något som handlar om mer än bara ett misstag, säger han.

LÄS MER: Trafikkontoret presenterar nya linbaneutredningen

Vill ha en extern utredning

De två partierna vill vid sidan av stadsledningskontorets utredning tillsätta en granskningskommission som gör en oberoende granskning av hanteringen av hela linbaneprojektet.

– De som ska fatta beslut i frågan har uppenbarligen inte fått relevant underlag vid rätt tidpunkt. Vi måste gå till botten med detta eftersom konsekvenserna är så pass allvarliga, säger Blerta Hoti.

Henrik Munck fyller i:

– Frågan är om man medvetet har försökt ignorera kommunfullmäktiges beslut, säger han.

Ärendet har blivit bordlagt och kommer att behandlas först i december. De två oppositionspartierna har inte försökt förankra sitt utspel hos övriga partier ännu.

– Vi har två veckor på oss att hantera frågan. Det kommer nog vara en hel del diskussioner kring det, säger Blerta Hoti.

Fakta: Nya linbaneförslagen

Samtliga förslag bygger på färre gondoler jämfört med originalförslaget och enklare stationslösning. Turtätheten är en ny gondol var 99:e sekund och tar 1000 passagerare i varje riktning i timmen.

• Förslag A: linbanan får fyra stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen. Kan byggas med enkelt stål och då landar kostnaden på 2,82 miljarder kronor. Byggs det i stolpar med fyrkantsprofil som fanns i det ursprungliga illustrationsförslaget skulle det kosta 3,16 miljarder kronor.

• Förslag B: linbanan får tre stationer med utbyggnad på sikt: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget. Däremot finns en utbyggnadsmöjlighet till Wieselgrensplatsen på sikt. Detta alternativ landar med enkelt stål på kostnaden 2,19 miljarder kronor. Och med mer avancerade stolpar på 2,42 miljarder kronor.

• Förslag C: linbanan får tre stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget. Stationen vid Wieselgrensplatsen skrotas helt och även utbyggnadsmöjligheten. Detta alternativ landar med enkelt stål på kostnaden 2,16 miljarder kronor. Och med mer avancerade stolpar på 2,39 miljarder kronor.

Det ursprungliga förslaget hade en turtäthet på var 40:e sekund med en kapacitet på 2 000 resenärer i varje riktning i timmen och större stationslägen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.