Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så vårdar du båten inför vintervilan

Tro't eller ej, men nu är det dags att ta upp båten. Ägna den lite extra omtanke så slipper du obehagliga överraskningar till våren.

– Det man absolut ska göra på hösten är att byta olja och oljefilter, oavsett hur lite båten har körts. Gammal olja ska inte finns kvar i motorns smörjsystem över vintern, säger Conny Zetterberg, som arbetar på heltid med att besiktiga båtar.

En inte helt ovanlig orsak till att båtar sjunker vid sjösättning är, att vatten läcker in genom en trasig bottenkran, enligt Zetterberg.

– Alla bottenkranar ska stå öppna under vintern, så att de inte fryser söner, säger han.

Men de ska inte stå helt utan halvt öppna. Kulventiler, som man vrider 90 grader för att öppna eller stänga, ska man vrida fram och tillbaka några gånger, när båten står på land. Sedan ställer man dem halvöppna, så bildas inga fickor där vatten kan stanna kvar och frysa på vintern.

Glöm inte att tömma toaletten på vatten. Det brukar finnas en bottenkran, som man kan öppna och släppa ut vattnet ur vattenlåset. Innan man gör det, kan det vara lämpligt att skölja toaletten och septiktanken med sötvatten. Men koppla aldrig en trycksatt vattenledning för att göra detta. Någon svag syra i sköljvattnet, till exempel ättiksyra, stoppar alg- och mögeltillväxt

För presenningar och ställningar krävs rejäla grejor, som står pall för stormar. Och Zetterberg råder alla att ta bort mantågen, det repstaket som sitter på däck.

– Tas det inte bort bildas en ficka där is och snö kan samlas. Har man otur kan däcket knäckas av tyngden, säger han.

Fäst heller inte presenningen i bockarna som båten står på. Då kan presenningen rycka i bockarna, när det blåser och till slut få båten att välta.

Istället fäster man presenningens tampar under båten eller hänger tyngder i dem för att hindra att presenningen fladdrar eller i värsta fall flyger av båten. Vattenfyllda plastdunkar duger gott som tyngder, gärna med glykol som frysskydd.

Men häng inte stenar i presenningstamparna. Om en sten börjar svänga okontrollerat, kan den i värsta fall slå mot båten eller någon grannbåt och ställa till skador.

Mellan bockarna ska man spänna rep, för att de inte ska kunna glida isär och få båten att välta av den anledningen. Försäkringsbolagen brukar vara kinkiga med detta, om olyckan varit framme. Samtidigt tar få varv ansvar för, att bockarna är och förblir säkrade under vintern.

En rejäl rengöring av båten krävs för att undvika mögeltillväxt. Lämna inga ölburkar eller konservburkar som kan börja läcka och ta ur dynor som samlar fukt.

Passa bå att göra ren båtbottnen ordentligt redan på hösten. På våren brukar gamla havstulpaner ha satt sig redigt.

Men viktigast av allt är att verkligen titta till sin båt då och då.

– Man äger faktiskt en båt under vintern också. Jag har sett hur folk med båtar för miljoner inte ens täcker dem. Och så kommer de och undrar varför saker går sönder, säger han.

Fakta: Checklista för vinterrustningen

Byt olja och oljefilter. Det duger inte att vänta med detta till våren.

Konservera motorn. För inombordsmotorer krävs frostskydd.

Se till att bockar, ställningar och presenningar är i gott skick.

Rengör båten, både inuti och utanpå.

Ventilera väl, alternativt stäng till ordentligt och använd torrbollar som suger upp fukt.

Bränsletanken ska antingen vara tom, eller helt full så minskar risken för kondens. Om du har diesel kvar, tillsätt bakteriedödande medel, som förhindrar så kallade dieselormar.

Tanka aldrig biodiesel som ofta finns på mackar iland och går under namnet RME-diesel. Med sådant bränsle i tanken är risken stor för bakterietillväxt och dieselormar, som kan sätta igen bränslesystemet.

Källa: Conny Zetterberg, båtbesiktningsman. (TT)

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.