Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Handlarna i innerstaden har det tufft i coronakrisen. Nu sätter trafikkontoret in ett stort åtgärdspaket.  Bild: Olof Ohlsson
Handlarna i innerstaden har det tufft i coronakrisen. Nu sätter trafikkontoret in ett stort åtgärdspaket. Bild: Olof Ohlsson

Så ska staden rädda handlarna i innerstaden

Coronapandemin har slagit hårt mot handeln i centrala Göteborg. Nu har trafiknämnden klubbat ett stort paket som bland annat ger kraftiga sänkningar av p-avgifter, nya temporära cykelbanor och glesare gågator.
– Det ger en möjlighet till restaurangägare och butiker i stan att faktiskt överleva, säger Toni Orsulic (M).

GP kunde i dagarna rapportera att handlarna i innerstaden lider svårt i rådande coronatider.

– Fortsätter det här riskerar vi att få en helt död innerstad, sa Miriam Pelloni på Slipsknuten.

LÄS MER: "Vi riskerar att få en helt död innerstad"

Med anledning av att coronakrisen slagit hårt mot besöksnäringen, inte minst restauranger och handel, har trafikkontoret tagit fram ett stort stimulanspaket. På torsdagen klubbades det av politikerna i trafiknämnden.

– Det är en paketlösning som ingriper alla områden, inriktat på bilism, cykel och gång, säger Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden.

P-avgifter sänks kraftigt

Nu ska p-avgifterna sänkas kraftigt vid Grönsakstorget, Kungstorget och Stora Teatern. Sammantaget handlar det om 400 p-platser där avgiften blir 10 kronor per timma i stället för 30 kronor per timma, mellan klockan 08 och 18, under maj och juni med möjlighet till förlängning.

– Det är väldigt bra att vi kunde nå fram till det här beslutet. Att sänka till en tredjedel är positivt, säger Henrik Munck (D), ledamot i trafiknämnden.

LÄS MER: Beslutet: Butikerna i Göteborg kan flytta ut på gatorna under coronakrisen

Sedan tidigare har kommunala bolaget Göteborgs stad parkering AB halverat p-avgifterna vid följande platser: Heden, Heurlins plats, Hagabion, Valhalla och Parkering Centralen.

Styr & Ställ ska bli enklare att använda, dels genom fria tidsperioder och dels genom sänkta avgifter. Bland annat att samtliga registrerade användare kommer att kunna resa upp till 30 minuter varje dag gratis.

Dessutom ska flera gator få tillfälliga cykelkörfält. Exempel på stråk kan vara Linnégatan och Engelbrektsgatan. Fler tillfälliga cykelparkeringar ska skapas, framförallt vid affärsstråken där det finns en stor brist i dag.

– Det är många bra förslag som nu snabbt behöver verkställas för att rädda handeln i city. Speciellt bra är att Trafikkontoret har tagit med många cykelfrämjande åtgärder, som "pop-up-cykelbanor", eftersom cykling har så många positiva bi-effekter, säger Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i trafiknämnden.

LÄS MER: Fyra uteserveringar i Göteborg hotas av stängning efter corona-slarv

På vissa platser ska cykelbanorna flyttas ut på vägbanan för att skapa mer plats för gång.

Exempelvis vid Kungsgatan, mellan Kaserntorget och Esperantoplatsen, Södra Larmgatan förbi Grönsakstorget och korsningen Landsvägsgatan/Linnégatan och området Plantagegatan/Prinsgatan.

En informationskampanj kommer att sättas in för att få fler att välja gång istället för kollektivtrafik.

"Exempelvis kan kartor med gångavstånd tas fram – så här långt kommer du på 15 eller 30 minuter", skriver trafikkontoret i handlingarna.

Det är lönehelg på Andra Långgatan i coronatider. Vissa barer gapar helt tomma medan andra, som Ölstugan Tullen har lyckats få några besökare. Bild: Mia Höglund
Det är lönehelg på Andra Långgatan i coronatider. Vissa barer gapar helt tomma medan andra, som Ölstugan Tullen har lyckats få några besökare. Bild: Mia Höglund

GP har tidigare rapporterat om att butiker som få lättare att flytta ut verksamheten på gatorna genom att avgiften för markupplåtelse tas bort. Nu gör trafikkontoret samma sak för de verksamheter som finns på vatten, till exempel båtar eller bryggor med uteserveringar.

Fler sommargågator

Sommargågator, något som trafikkontoret gjort tidigare år, är något som ska fortsätta. En del i det är att möblera längs Vallgravsstråken för att flera ska sitta utomhus vid kanalerna.

När restaureringen av Vasabron blev försenad byggdes ett tillfälligt parkhäng vid Grönsakstorgets hållplats. Sådana ska det bli fler av nu. Bild: Jonas Lindstedt
När restaureringen av Vasabron blev försenad byggdes ett tillfälligt parkhäng vid Grönsakstorgets hållplats. Sådana ska det bli fler av nu. Bild: Jonas Lindstedt

Andra platser som är aktuella för större uteserveringar är Tredje Långgatan, Andra Långgatan, Teatergatan och Rosenlundskajen. På Kungstorget ska restaurangerna och kaféerna i Saluhallen stärkas genom att skapa sittplatser ute på torget.

LÄS MER: Så ska Andra Långgatan förvandlas i sommar

Kostnaderna för de insatserna kommer att uppgå till 2,1 miljoner kronor samt att inkomstbortfallet för staden som lägst hamnar på 4,8 miljoner kronor. Trafiknämnden har beslutat att 11,7 miljoner kronor ska tas från nämndens eget kapital.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.