Så ska framtidens hållplatser i Göteborg se ut

I framtiden ska de större knutpunkterna för kollektivtrafik byggas om enligt ett helt nytt koncept. Först ut är hållplats Nordstan som ska göras om för nästan 24 miljoner kronor.
– Vi har tittat på stora platser som vi vill lyfta och göra mer attraktiva. Det här är resultatet, säger Martin Giöbel.

ANNONS
|

Inför 2026 löper Göteborgs stad trafikkontors avtal med nuvarande leverantörer av väderskydd för hållplatserna. Inför det har staden tillsammans med Västtrafik satt sig ner och börjat skissa på hur framtidens hållplatser i Göteborg ska se ut.

Konceptet är till stora delar klart och redan inom de närmsta åren kommer göteborgarna att kunna uppleva det nya upplägget.

– Vår ambition är att skapa igenkänning, bättre väderskydd och bättre uppehållsmiljö för kunderna. Det här är det närmsta vi kan komma i dag för att få helt väderskyddade hållplatser, säger Martin Giöbel, avdelningschef för strategisk planering på Västtrafik.

LÄS MER:Västtrafik fyrdubblar antalet biljettkontroller

Längre skärmtak

De nya hållplatspaketen kommer att bestå av längre skärmtak som kommer mäta högst 45 meter. Under de nya skärmtaken kommer det att placeras ett antal väderskydd med sittbänkar.

ANNONS

– Vi har förstått att det är viktigt för resenärerna att snabbt kunna skapa sig en överblick över knutpunkterna och kunna se de olika hållplatslägena. Det här är en viktig del i konceptet. Det kommer bli lättare för kunderna att orientera sig på de större knutpunkterna, säger säger Martin Giöebel.

Skärmtakens längd är kopplat till att Västtrafik ska kunna köpa in längre spårvagnar i framtiden. I upphandlingen för de nya spårvagnarna som kommer till nästa år finns en option till 2026 att även beställa 45-metersvagnar i stället för dagens 30-metersvagnar.

– Det är ett skalbart koncept som kan anpassas beroende på hur långa hållplatser som behövs, säger Martin Giöbel.

LÄS MER:Västtrafiks nye ordförande öppnar för civilklädda kontrollanter

Flera nya knutpunkter

Tanken är att de större knutpunkterna i Göteborg ska utformas efter det nya konceptet. Det handlar om de nya hållplatslägena som ska byggas vid Haga och Korsvägen i samband med Västlänken-stationerna. Även norr om Nordstan, vid Kanaltorget ska en ny knutpunkt byggas utifrån det nya konceptet. Denna har också koppling till en av Västlänkens entréer vid Centralstationen och väntas stå klar till 2025/2026.

Först ut är dock hållplats Nordstan som redan ska vara klar under 2021.

– Tidplanen till den första är helt och hållet beroende av projekt Hisingsbron, säger Martin Giöbel.

ANNONS

På onsdagen skulle fastighetsnämnden i Västra Götalandsregionen fatta beslut om förslaget om hållplats Nordstan som motsvarar en investering på 23,8 miljoner kronor. Men nämnden valde att återremittera ärendet.

– Det här ligger på gränsen mellan vad vi kallar för mindre ägarinvesteringar och större ägarinvesteringar. Vi var osäkra på kalkylerna och ville få ytterligare beräkningar. Nu kommer vi ta beslut på novembermötet i stället, säger Susanna Cassberg (M), ordförande i fastighetsnämnden i Västra Götalandsregionen.

Gränsen mellan de två olika formerna av investeringar går vid 25 miljoner kronor.

– Det är inga invändningar mot ärendet som sådant, utan vi vill ha kvalitetskoll på siffrorna, säger hon.

LÄS MER:Polisen börjar patrullera på Västtrafiks kollektivtrafiklinjer

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS