Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så här kommer trafiken ledas om vid Korsvägen från och med måndagen 20 juli.  Bild: Trafikverket
Så här kommer trafiken ledas om vid Korsvägen från och med måndagen 20 juli. Bild: Trafikverket

Så ska du köra vid Korsvägen – de kommande fyra åren

I takt med bygget av Västlänken har trafikanter ständigt behövt anpassa sig till nya färdvägar förbi Korsvägen i Göteborg. Nu är det slut med det – i alla fall under de kommande fyra åren.

På måndag den 20 juli börjar den nya färdvägen förbi Korsvägen att gälla. En ny tillfällig betongbro har byggts över det schakt som ska komma att bli Västlänkens nya station. Den ska nu bära all typ av trafik som passerar i nord-sydlig riktning.

Enligt Trafik Göteborg kommer Korsvägen sluta fungera som en rondell och som biltrafikant kommer man därför inte att kunna köra åt alla håll. Vissa vägar som tidigare haft en förbindelse är nu omlagda, bland annat mellan Örgrytevägen och Södra Vägen i båda riktningar.

LÄS MER: Inga tåg söderut från Göteborg – Västlänken kräver nya spår

Till skillnad från tidigare kan Örgrytevägen inte nås från city om man kommer från Skånegatan eller Södra Vägen. Det går heller inte att köra på Södra Vägen från Mölndalshållet in mot city via Södra Vägen men möjligheten att svänga vänster in på Eklandagatan består.

Så leds trafiken om vid Korsvägen 2020-2024

För de som reser kollektivt går alla spårvagnslinjer som tidigare, däremot har några fått ändrade hållplatslägen. Bland annat har hållplatsen Liseberg flyttats närmare Liseberg Station där även flera busslinjer nu stannar permanent.

LÄS MER: Götaälvbron stängs av helt för trafik

Intill det schakt där nya stationen byggs finns ett nytt tillfälligt resecentrum. Först när stationen står klar runt 2024 kommer den tillfälliga betongbron rivas och Göteborgs stad besluta om det slutliga läget för gator och spårvagnslinjer vid Korsvägen.

Ny väg för cykel- och gångtrafik

De som väljer att promenera eller cykla hänvisas till den östra sidan av den tillfälliga betongbron. Utöver det planeras ännu en gångbana längsmed schaktet på den västra sidan, men när den kan stå klar är fortfarande oklart.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.