Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så påverkas färjetrafiken av strejken

Almega nobbade Sjöbefälsföreningens bud. Därför blir det strejk i Göteborgs färjetrafik. - Som det verkar nu är det lugnt, men jag vet inte hur det blir om strejken utvidgas, säger Styrsöbon Jan Malmgren.

Det kärvar rejält i avtalsförhandlingarna. Efter långdragna förhandlingar mellan Sjöbefälsföreningen och Almega slutade det med att Almega sade nej till budet som berör drygt 300 sjöbefäl. Även Byggnads sa i går kväll nej till medlarbudet och över 200 byggnadsarbetare i väst tas ut i strejk på tisdagsmorgonen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sjöbefälens strejk drabbar i första läget stora delar av skärgårdstrafiken och inleds från midnatt, natten till i dag. Även älvfärjorna i Göteborg berörs.

Arbetsgivarsidan Almega anser att sjöbefälens bud skulle medföra en för stor höjning av lönekostnaderna.

- Vi pratar om 8–10 procent. Facket vill i sitt förslag även återinföra tarifflön, vilket vi inte ser något skäl till, säger Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega, till TT.


Enligt Sjöbefälsföreningen är det inte lönefrågan i sig som är knäckfrågan, utan att arbetsgivarsidan vill slå ihop tre olika avtal till ett gemensamt branschavtal.

- Arbetsgivarsidan försöker få till det sämsta avtalet på marknaden, och vi vill ha det gällande avtalet. Det är stora försämringar det handlar om för våra medlemmar, säger Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.

- Det handlar om lönesänkningar, skillnader i de allmänna villkoren vad gäller ob-ersättningar. Vi försöker bara rädda de bra avtalen vi har i dag, så för vår del handlar den här konflikten inte om att pressa upp några löner. Vi försöker värna att våra medlemmar får behålla sina avtal, säger han.


Totalt omfattas sju färjor i skärgårdstrafiken i Göteborgsregionen (se faktaruta) – men det är bara två av dem som är i aktiv trafik. Och strejken kommer att påverka resenärerna från trafikstart på tisdagsmorgonen.

- För mig handlar det om lite förseningar på färjan på morgonen, säger Jan Malmgren, som for hem till Styrsö efter jobbet i går eftermiddag.

Han säger att strejken i nuläget mest drabbar dem som reser dagtid, inte pendlare som honom.

Barbro Kristensson är pensionär på Brännö och hon har fullt schema hela tisdagen, med bland annat gympa på Styrsö och mattcurling på Vrångö.

- Jag får titta ordentligt när jag ska åka. Eller så blir det kanske trädgårdsarbete i stället, skrattar hon och säger att toleransen för störningar är stor bland dem som bor i skärgården.


Både Västtrafik och Styrsöbolagen kommer att lägga upp information på sina hemsidor om hur strejken kommer att påverka trafiken.

- För älvtrafiken innebär det att det blir färre avgångar, men det finns ju möjlighet för resenärerna att åka buss eller Älvsnabben i stället. För skärgårdsresenärerna innebär det att det kommer att bli trängre på färjorna och kan ta längre tid, säger Christer Olsson.

Även inom byggbranschen blir det strejk. Förhandlingarna pågick in i det sista, och i går kväll kom Byggnads besked om medlarnas bud: Nej.


Nu går 1 650 byggnadsarbetare ut i strejk, varav dryg 200 finns på arbetsplatser i väst.

"Det bud medlarna presenterade idag är helt tomt och innehåller ingenting av våra krav. Därför säger vi nej", skriver Byggnads i ett pressmeddelande på måndagskvällen.

"Oansvarigt", kommenterade Sveriges Byggindustrier strax efteråt och beskrev budet som "en rak förlängning" av det befintliga avtalet.

Men i likhet med Sjöbefälsföreningen handlar det inte om kronor och ören i lönekuverten, utan avtalets utformning.

- Arbetsgivaren vill försämra saker som vi har fightats för i många år och fått in i avtalet. Det handlar om inflytande och hur det ser ut på arbetsplatserna. Det är det man vill försämra. Genom att skriva på avtal så skriver vi ju på för arbetsfred, att göra det genom försämringar, det känns väldigt, väldigt konstigt, säger Tomas Emanuelsson, ordförande för Byggnads Väst.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.