Så mycket dyrare kan frakten till öarna bli

Under många år stod Trafikverket för större delen av fraktkostnaden för södra skärgårdens öbor. Men Trafikverket tolkade reglerna fel och det statliga stödet har fasats ut. Nu får kommunen och öborna stå för hela kostnaden.

ANNONS
|

Mats Ljungblom är chef för enheten byggnadsverk och belysning på Trafikkontoret.

– Trafikverket har gjort fel under många, många år. Så tills vi har en ny lösning på plats kommer kommunen stå för de extra kostnaderna.

Mats Ljungblom, enhetschef på trafikkontoret.
Mats Ljungblom, enhetschef på trafikkontoret. Bild: Stefan Berg

När de boende på öarna i södra skärgården ska frakta hem saker finns en detaljerad lista med taxor att luta sig mot. Den som behöver frakt för något som väger upp till 20 kilo betalar tio kronor. Sedan sjunker kilopriset allteftersom vikten ökar. Vissa föremål har också specialtaxor. Skottkärror kostar till exempel 15 kronor att få ut i skärgården. Löpmeterpriset för flaggstänger är sex kronor.

ANNONS

Utgår från förra hamnen

Nu vill tjänstemännen på trafikkontoret att taxan ska ses över. Bland annat för att frakten utgår från Fiskebäck numera, inte Saltholmen. Men taxorna är fortfarande beräknade med Saltholmen som utgångspunkt. Därmed är det rimligt med en översyn, menar Jörgen Johansson, handläggare på trafikkontoret.

– De är inte helt up to date. Därmed menar vi att det är lämpligt att taxan ses över.

Politikerna i trafiknämnden har fått en presentation av ärendet och under nämndsammanträdet i februari kommer frågan upp för beslut.

LÄS MER:Så blev Brännö skärgårdens bohemiska paradis

Än är det för tidigt, enligt Jörgen Johansson, att sia om hur stor prishöjningen kommer att bli. Men kostnaden för frakt till södra skärgården har inte korrigerats mot prisutvecklingen i samhället sedan 1997. Förslaget från trafikkontoret, enligt den presentation som nämnden fått, är att taxan åtminstone bör indexuppräknas. Om man jämför med konsumentprisindex för 1997 till 2020 så skulle det innebära att priserna höjs med 30,5 procent.

– Jag vill inte gå händelserna i förväg. Det är det här vi begärt att nämnden ska ta ställning till. Därefter får vi i så fall uppdraget att ta fram en ny modell för taxorna och sedan förankra den i skärgården.

Men det låter som om det kan bli en ganska rejäl prisökning.

ANNONS

– Jag vill inte säga det på förhand. Men såhär: då kan man lika gärna säga att man fått ett rabatterat pris sedan 1997 eftersom man inte gjort någon uppräkning. Men vi behöver vänta in februarinämnden innan man tycker för mycket i den här frågan.

LÄS MER:Nu tar 100 år gamla ångbåten passagerare igen

Inte rätt till stöd

2018 uppgick kostnaden för bil- och godstrafik till södra skärgården till 17 miljoner kronor. 3,4 miljoner stod öborna för genom avgifter. Resten, 13,6 miljoner, kom från Trafikverkets statliga stöd.

Från och med i år är det kommunen som betalar istället för Trafikverket. Det hade man kunnat slippa om det hade gått att lägga över driften av frakttrafiken på till exempel en ekonomisk förening i södra skärgården. Så länge kommunen står bakom har man inte rätt till statligt stöd.

Trafikkontoret har arbetat med flera olika alternativ för att få till en sådan förening i södra skärgården. Men kommunen får inte ställa upp med resurser och hjälp för att få en sådan lösning på plats. Och intresset från skärgården, kring att själva stå för de kostnader som skulle uppstå i uppstartsfasen, har varit svalt enligt Mats Ljungblom.

– De som bor på öarna ser ingen större vinst i att lägga ner massa pengar och krut på det hela. Vår tanke var att de skulle få mer inflytande men vi som kommunal myndighet får inte hjälpa till att stötta med resurser för att skapa en sådan förening, säger han.

ANNONS

LÄS MER:Här invigs Göteborgs första eldrivna färja

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS