Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

I dag kan man även köpa sin buss- och spårvagnsbiljett i mobilappen, där priserna kan variera jämfört med biljetter köpa hos ombud. Bild: Jonas Lindstedt

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så mycket dyrare har Västtrafik blivit på tio år

Vid årsskiftet blev det dyrare att resa med Västtrafik, en trend som har präglat Göteborgs kollektivtrafik i minst tio år. Samtidigt är prishöjningarna i Stockholm långt ifrån lika branta.

2009 kostade en 30-dagarsbiljett inom Göteborg 435 kronor. I dag kostar samma biljett 640 kronor, efter höjningen i början av 2019.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Priset för att åka buss eller spårvagn i staden har därmed ökat med 205 kronor, drygt 47 procent, på tio år.

Läs mer: Västtrafik höjer priserna 2019

– Huvudsakligen baseras prisökningen på att kostnaderna måste täckas. Lönerna går upp, bensinpriset går upp och det innebär såklart ökade kostnader för oss, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen.

Enkelbiljetten har gått från att kosta 25 kronor till 31 kronor, en höjning på 6 kronor eller 24 procent.

Utöver prishöjningarna har även bidraget från regionen, via skattepengarna, ökat från tre miljarder kronor till fem miljarder kronor mellan 2012 och 2019.

– Resenärerna har inte fått bära alla satsningar. Från regionens sida har det skett en otroligt offensiv satsning. Vi har utökat trafiken enormt mycket, klart att det bidrar till högre kostnader för att man ska kunna köra mer trafik. Hittills har vi liksom väldigt många andra regioner i Sverige och Europa hållit en linje där hälften betalas via skatten och hälften via biljetten, säger Ulrika Frick.

Läs även: Busskorten blir dyrare – Alliansen drar in subvention

Högre höjningar än i Stockholm

Medan kostnaden för ett månadsbiljett i Göteborg har ökat med nästan 50 procent har priserna i huvudstaden inte stigit i samma raska takt. Motsvarande biljett hos SL, Storstockholms Lokaltrafik, har ökat med knappt 29 procent under samma period. Den kostar i dag 890 kronor och kan användas i trafiken i hela Stockholms län.

En enkelbiljett i Stockholm kostade 2011 43 kronor och kostar i dag 45 kronor, en höjning med två kronor eller 4,6 procent.

Läs även: Ett steg närmare nya kollektivtrafikzoner – samtidigt höjs priserna

Ulrika Frick menar att det är svårt att jämföra städerna.

– I Stockholm betalar man dels mer än i Göteborg och det är även ett mycket större område att resa i. En kort resa där kostar också så mycket mer. Men vi är ganska lika i hur mycket som betalas via skatten och hur mycket som betalas via biljettpriserna.

Om man vill öka incitamenten att åka kollektivt, varför höjs priserna?

– När vi har frågat resenärer så är priset det man kan ta på, men minst lika viktigt eller viktigare är det att köra så ofta att man inte behöver titta på en tidtabell. Det är mer avgörande än om priset går upp, säger Ulrika Frick och fortsätter:

– Vi höjer absolut inte priserna för att vi känner för det. Vi har ett behov av att finansiera trafik och ökade kostnader.

Biljettpriserna som jämförts avser vad det kostar att köpa en biljett i resecentrum, butik, ombud eller automat och inte i en app. Priserna avser även orabatterade vuxenpriser.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.