Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/2

Så många miljoner kostar obehöriga på spåren

Människor som genar över spåren är ett återkommande problem. Dödsfallen bland de som av olika skäl befinner sig på spåren minskar men förseningarna och kostnaderna ökar. Notan för i hela landet landade 2016 på 80 miljoner kronor och 2400 försenade timmar. Bara för Göteborgs centralstation är kostnaden cirka 1,1 miljon kronor per år.

Tåget saktar in och stannar till slut helt. I högtalarna hörs konduktören som informerar att tåget blir stående en stund för polisen är ute och letar efter obehöriga på spåret. Ett scenario som de flesta av oss känner igen.

Antalet påkörningsolyckor minskar enligt Trafikverkets siffor, men fortfarande mister mellan 80 – 90 personer livet varje år. Majoriteten av dem är misstänkta självmord, men cirka en tredjedel är människor som försöker gena. Även om dödsfallen minskar, har obehöriga på spåren under de senaste åren blivit ett stort samhällsproblem. Det kan verka harmlöst att springa över räls som tycks vara tom, men obehöriga på spåren är en av de vanligaste orsakerna till försenade tåg.

– Det är livsfarligt, olagligt och stör trafiken att vistas på spåren. Det är visserligen ett glädjande resultat att antalet påkörningsolyckor minskar, men de här dödfallen är oerhört onödiga när allt man kan vinna är någon minut, säger Lars Ekman, sakkunnig på trafiksäkerhet vid Trafikverket. 

Kostnad: 80 miljoner kronor

Sedan 2013 har tågens förseningar fördubblats. 2016 var tågen försenade i över 2.400 timmar, alltså 100 dygn, på grund av obehöriga på spåren. En betydande orsak är människor som genar över spåren. 

Tågen stannar, eller kör med siktfart, när det finns risk att människor, miljö eller egendom kan komma till skada. När obehöriga har rapporterats på spår kan det ta lång tid innan trafikledningen kan ge klartecken på att det går att åka vidare, något som skapar stora förseningar och stora kostnader för samhället.

–  Att vi stannar eller kör med siktfart, tillsammans med de fysiska åtgärderna vi genomför, gör att trafiken störs mindre. Förseningarna hade såklart blivit ännu längre om tågen faktiskt råkar köra på någon, då står tågen still i minst fyra timmar, säger Lars Ekman vid Trafikverket. 

Förra året kostade förseningarna orsakade av obehöriga på spåren 80 miljoner kronor för hela landet. Göteborgs centralstation betalar över miljonen varje år enligt SVT Väst. 

LÄS MER: Lokföraren Veronica om paniken när någon springer över spåren

Stängsel, gummimattor och kameraövervakning

Trafikverket har på flera ställen runt om i landet satt upp två meter höga stängsel som varken är lätta att klippa upp eller klättra över. Men att bygga bort all obehörig åtkomst till spåren är omöjligt. Centralstationer är extra utsatta platser. Människor behöver hinna med ett tåg och då tar den kortare vägen som ofta leder över spåren.

– Vi kan inte sätta stängsel överallt. I region Väst testar men att lägga ut gummimattor med pyramider som sticker upp. De gör det svårt att gå utan att riskera att stuka fötterna, vilket ska förhindra att folk genar mellan perrongerna. 

Där problemen är riktigt stora, i bland annat Lund, används kameraövervakning. 

– Än så länge är det inte så vanligt i hela landet, men det kommer att komma mer, säger Lars Ekman. 

De fysiska insatserna som genomförs tror man kan halvera antalet personpåkörningar till 2020. Det kan spara över 50 människoliv då insatserna även försvårar för de som förösker ta sina liv på spåren. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.