Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så många miljarder skänks till välgörenhet

Svenska privatpersoner ger en miljard mer till välgörenhetsorganisationer i dag jämfört med för tio år sedan. Men svenska företag står för den verkliga boomen på sistone.

Gåvor till hjälporganisationer från allmänheten har de två senaste åren legat stabilt kring 5,2 miljarder. Men sett över tid ökar privatpersoners givande stadigt i Sverige.

- Allmänhetens gåvor har ökat med en miljard de senaste tio åren. Det beror nog på att vi själva har det bra, vi reser mycket, medierna skriver om de här frågorna och vårt omvärldsintresse är stort, säger Lena Hörnblad, kanslichef på Svensk insamlingskontroll.

Hon ser en tydlig tendens att internationella organisationer som ActionAid och Sight Savers har börjat etablera sig i landet, eftersom svenskarna anses vara ett givmilt folk.

Men det är bidrag från näringslivet som har ökat mest på sistone.

- Gåvorna därifrån ligger på nästan en miljard i dag, vilket är en femdubbling sedan 2006. Vi tror att företag vill visa att de tar ett samhällsansvar, genom det får de goodwill. Företagen vill kunna visa sina kunder att man bidrar till något gott, säger Lena Hörnblad.

Att ge gåvor via sms har också blivit vanligt de senaste åren, liksom att hjälporganisationerna marknadsför sig på Facebook och andra sociala medier.

Per Westberg, vice generalsekreterare på Unicef i Sverige, ser också ett ökat intresse för Unicefs webbshop, där man kan köpa produkter till behövande i andra länder – filtar, mässlingsvaccin eller vinteroveraller till barn. Webbshopen öppnade julen 2008, och sedan dess har försäljningen ökat för varje år.

- Vacciner, vattenreningstabletter, vätskeersättning, skolprodukter och myggnät är produkter som går bra. Vi har en jeep till salu också, och vi väntar fortfarande med spänning på att någon ska köpa den, säger Per Westberg.

Kring jul ökar gåvoshoppens försäljning, och står då för två tredjedelar av Unicefs inkomster – betydligt mer än under resten av året.

- Vår största försäljningsdag är den 23 december och den näst största är julafton, men hela veckan före jul går bra. Det är enkelt och känns meningsfullt, och vi tror att många köper något hos oss och sedan kompletterar med någon annan julklapp.

Även Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden, ser tydligt att julen gör svenskarna mer givmilda. Uppemot 25 procent av organisationens totala insamling strömmar in kring jul. Men Barncancerfondens inkomster ökar också generellt.

- Det beror på en mängd små saker, många olika insamlingsinitiativ. Bland annat friskvårdsaktiviteter, till exempel ett gäng som cyklar till Paris och samlar in pengar under tiden. Första gången samlade de in 2 miljoner, senast blev det 8,7 miljoner, säger Per Leander.

Per Westberg på Unicef ser också en annan trend i givandet.

- Filantropiska gåvor – privatpersoner som ger större gåvor på hundratusentals kronor. De här personerna är ofta entreprenörer, och är inspirerade av Warren Buffett och Bill Gates och andra stora givare. De kan inte bestämma vad vi gör för pengarna, men de vill gärna vara med och diskutera hur pengarna ska användas och har idéer om det.

FAKTA: Så mycket ger vi till 90-konton (2012)

Intäkter från allmänheten: 5,2 miljarder.

Bidrag från myndigheter: 4,7 miljarder.

Bidrag från organisationer: 1,6 miljarder.

Bidrag från företag: 0,96 miljarder.

Ihop med övriga intäkter landar den totala siffran på 15,5 miljarder kronor för 2012, vilket kan jämföras med 15 miljarder 2011 och 14,3 miljarder 2010.

Källa: Svensk insamlingskontroll.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.