Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Louise Sköld Lindell, redaktionell utvecklingschef på Göteborgs-Posten, och programledare Andreas Granath i poddstudion. Bild: Robin Aron

Så lyssnar du på GP:s nyheter i sommar

Tre snabba nyheter och en fördjupning. Det är framgångsreceptet som ligger bakom Göteborgs-Postens dagliga podcast Nyhetspodden, som nu även gör intåg i Googles röstassistenter.
– Det är roligt att tusentals unika lyssnare vill ta del av vår podd, det tyder på att vi gör något uppskattat, säger Louise Sköld Lindell, redaktionell utvecklingschef.

Över hälften av svenska internetanvändare lyssnar någon gång på podcast, enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Var femte lyssnar dagligen eller veckovis, vilket är en knapp fördubbling sedan 2015.

Samtidigt spås smarta högtalare och röstassistenter ta en allt mer självklar plats i våra liv. Enligt data från analysföretaget Comscore kommer 50 procent av allt sök att ske via röstkommandon så snart som år 2020.

Det är mot den bakgrunden som Göteborgs-Posten introducerar Nyhetspodden.

"Spela Nyhetspodden"

Förutom att den ”finns där poddar finns”, som det heter på poddspråk, är den från och med denna vecka en av de förvalda nyhetskällorna i Googles röstassistenter. Det innebär att användare kan starta GP:s podd med enkla röstkommandon.

– Både efterfrågan och utbudet på kvalitativt ljud ökar i snabb takt, förklarar Louise Sköld Lindell, redaktionell utvecklingschef på Göteborgs-Posten.

– Vi ser det i rapporter om internetbeteende i allmänhet och i mottagandet av Nyhetspodden i synnerhet. Det, i kombination med röstassistenternas intåg, gör att satsningen på ljud är något som vi tror mycket på.

LÄS MER: 8 juli: Slutsignal i Almedalen – har KD och SD brutit bröd?

LÄS MER: 9 juli: Angela vet att hon kommer att dö - nekades medicinsk cannabis

LÄS MER: 10 juli: Hur mår Göteborgsbolagen inför rapportfloden?

Det viktigaste från nyhetsdagen

GP:s podcast ger lyssnaren tre snabba nyheter och en fördjupning. Avsnitten publiceras varje vardag vid klockan fyra på eftermiddagen och har en längd på cirka 15 minuter.

Louise Sköld Lindell, redaktionell utvecklingschef på Göteborgs-Posten. Bild: Robin Aron

– Nyhetspodden är till för den som inte vill missa det viktigaste från nyhetsdagen. Den passar både någon som behöver ha det viktigaste sammanfattat för sig, och den som har hängt med i flödet under dagen men ändå vill säkerställa att man har koll på det allra viktigaste.

Sedan smygpremiären i maj har Nyhetspodden lockat till sig en trogen lyssnarskara, berättar Louise Sköld Lindell.

– Lyssnarantalet växer för varje vecka, och det tar jag som ett kvitto på att vi väljer rätt ämnen och att formatet är det som publiken efterfrågar, säger hon och utlovar fler ljudsatsningar till hösten.

– Vi har bland annat en väldigt spännande granskning med GP:s Guldspaden-vinnare Michael Verdicchio på gång. Där kommer ljudet att vara en fundamental del av berättandet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.