Så kunde tågkaoset undvikits

ANNONS
|

I slutet av juni när entreprenören Strukton skulle lägga nytt spår mellan Göteborg och Alingsås sprack en räl fyra gånger. Ingen förstod varför. Informationen fastnade i företaget och nådde aldrig Trafikverket.

Nästan tre månader senare, den 19 september, drabbades nylagd räls i Jonsered av ett rälsbrott. Metallen sprack och en tre decimeter lång rälsbit ramlade bort. Järnvägen reparerades och några dagar efteråt berättade Strukton om vad som hänt i somras. Då stängde Trafikverket av all trafik av rädsla för att det kunde vara fel på hela det nylagda spåret. Efter tre dygn återupptogs tågtrafiken.

–Hade det här hanterats rätt i somras hade vi inte behövt stänga av tågtrafiken, säger Erik Hallgren, distriktschef på Trafikverket med ansvar för investeringar i Västsverige.

ANNONS

Fortfarande kan myndigheten inte förklara varför rälsen spruckit. Trafikverket betraktar rälsbrottet i Jonsered som en slumpmässig händelse som lika gärna kunde ha skett någon annanstans i Sverige, var som helst och när som helst. De upprepade och oförklarliga brotten i slutet på juni kan inte heller förklaras. För närvarande finns en teori om restspänningar i materialet som kommit dit under transport och hantering.

Däremot menar myndigheten att tågkaoset kunde ha undvikits ifall entreprenören Strukton berättat vad som hände i somras.

–Då hade vi kunnat göra undersökningar av material och spår redan i somras medan trafiken rullade på, berättar Dan Cedergårdh, spårspecialist vid Trafikverket.

–När de här två händelserna i stället kom samtidigt fruktade vi ett omfattande materialfel. Vi hade aldrig ställt till med så mycket elände i trafiken annars. Varje enskild händelse hade inte varit tillräcklig för att stänga ner all tågtrafik, menar Erik Hallgren.

Läs också: Alingsåstrafiken igång fullt ut i helgen

Läs också: Miltals med räls kan vara för sköra

Läs också: Tågjätte: Dålig räls måste åtgärdas

ANNONS

I november kommer tågtrafiken att omdirigeras under två helger för att byta ut den återstående rälsen på nedspåret Göteborg-Alingsås. Därefter är arbetet klart på ena sidan och då kommer Trafikverket att konsultera sina jurister om hur man ska gå vidare.

–Vi har fokuserat på att göra klart arbetet så bra som möjligt och inte grotta ner oss i ansvarsfrågan. Men när det här är klart kommer vi att gå igenom avtalet och se om vi kan utdöma vite eller begära skadestånd. Vi tänker inte släppa det här, säger Erik Hallgren.

Strukton kan inte förklara varför informationen stannade hos dem, och medger att de borde ha vidarebefordrat den. Just nu ser de över sina rutiner. Däremot anser de sig inte skyldiga till avtalsbrott.

–Jag tycker det låter märkligt i mina öron. Vad jag vet har vi inte gjort något fel. Våra killar är kompetenta och gjorde bedömningen att det inte var någon fara. De gjorde en rätt och korrekt bedömning, säger Robert Röder, vd på Strukton rail.

Enligt Erik Hallgren har Trafikverket god tid på sig att rikta sitt krav mot Strukton, och han vill betona att det inte är ovanligt med kontraktsbrott och skadeståndskrav.

–Vi har hand om många investeringar och det händer ibland att olika operatörer inte uppfyller sin del av avtalet, säger han.

ANNONS

En fråga hänger dock kvar i luften. Hur kunde materialet gå sönder trots att haveriutredarna inte kunnat hitta något fel på materialet eller svetsen? Att rälsen skulle vara ett måndagsexemplar förnekas av Trafikverket, trots att det är känt att skador på ny räls uppkommer antingen i början av rälsens livslängd eller i ökande grad med tilltagande ålder.

–Om vi haft en förklaring hade det varit lättare att acceptera att rälsen gick sönder. Men nu är jag fortfarande fundersam över varför vi fick ett rälsbrott, säger Robert Röder.

Både Strukton och Trafikverket gör bedömningen att den nya järnvägen är säker att färdas på.

Fakta: Tågstoppet v. 39

Lördagen den 19 september uppkom ett rälsbrott när 30 cm av rälsen lossnade. Järnvägstrafiken fick ledas om tills järnvägen blev lagad.

Tisdagen den 22 september avrapporterade Strukton och berättade samtidigt om en konstig händelse tre månader innan, då en räl oförklarligt spruckit fyra gånger när den skulle kapas. Trafikverket beslutade att stänga av all trafik och upprätta en krisledningscentral.

Fredagen den 25 september återupptogs järnvägstrafiken vid lunchtid, efter att ultraljudsundersökningar utförts på järnvägen och en extern haveriutredare inte kunnat hitta något fel på rälen.

ANNONS