Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Så kom den sovjetiska spårvagnen till Göteborg

Noterade du en konstig spårvagn på Göteborgs spår förra veckan kan du ha sett Ringliniens unika, ljusblå vagn M30. Modellen har en brokig bakgrund. För hur många spårvagnar i Göteborg är egentligen från forna Sovjet, ombyggda för fest och har dessutom fungerat som radiostudio?
– Den ser ju väsentlig annorlunda ut än Göteborgs spårvagnar, säger Spårvagnssällskapet Ringliniens ordförande Dan Aronsson.

Visst ser spårvagnsmodellen M30 ganska speciell ut och flera göteborgare lade nog märke till vagnen när den rullade runt i staden i onsdags förra veckan.

Skulle man beskriva den för någon som inte hade sett den hade det nog varit svårt att bestämma sig för om den ser modern eller gammaldags ut. Men den är ganska kantig, fyrkantig och rektangulär.

Ger den kanske till och med lite forna Sovjet-vibbar?

Det skulle i sådana fall stämma helt och hållet. M30 är en prototypvagn som byggdes av den tjeckiske tillverkaren Tatra för Sovjetunionen.

Än i dag rullar Tatravagnar i de gamla öststatsländerna. En och annan har också smugit sig in i Västeuropa. En vagn av modellen M30 hamnade hos Oslo Sporveier i början av 90-talet, i ett försök från Tatras sida att hitta en marknad i väst. I Oslo provkördes den några månader, men på grund av dess höga insteg var den både gammaldags och otillgänglig.

LÄS MER: Här rullar Göteborgs nya spårvagnsmodell

LÄS MER: Beslutet: Göteborg ska få längre hållplatser

Eftersom man bara hade fått en vagn passade den inte heller riktigt in.

– Det var en udda vagn i linjetrafik. Varken förare eller passagerare skulle känna sig hemma, säger Dan Aronsson.

Därför byggdes den om till party- och konferensvagn. Den inreddes med soffor och bord, och det finns möjlighet att ha catering och koka kaffe ombord.

Norrmännen var föga imponerade.

– I Oslo blev det aldrig någon framgång. Däremot var det en chef på Spårvägen i Göteborg som var i Oslo i ett annat ärende och fick se den här vagnen. Han hade länge funderat om vi inte borde ha en sådan i Göteborg och nu fanns det ju en färdig, säger Dan Aronsson.

– På det viset kom den till Göteborg

LÄS MER: Därför saknar mängder av spårvagnar sin siffra

Mix Megapols "Morrongänget" på vagnen

Sedan slutet på 90-talet har vagnen alltså funnits i Göteborg, redo att abonneras av festsugna som inte nöjer sig med en vanlig lokal utan vill ha lite öststatskänsla på partyt.

Men det är inte det enda som vagnen används till.

– Det är faktiskt den mest mediala vagnen vi har, säger Dan Aronsson.

Vagnen agerade nämligen radiostudio för ungefär tio år sedan. Morrongänget i Mix Megapol åkte runt i stan medan de sände och plockade upp intervjupersoner på överenskomna hållplatser.

Vagnen är enligt Aronsson fortfarande populär bland både kunder och personal. Den är omtyckt i den sistnämnda kategorin främst eftersom den är bekväm att köra och har ett modernt regelsystem.

På frågan om han tycker det är en vacker vagn ger Dan Aronsson ett diplomatiskt svar.

– Den har ju ett karaktäristiskt utseende för tillverkaren. Så den är ju autentisk och därmed vacker på sitt sätt. Sen skulle jag kanske inte ha valt att bygga den på det sättet om jag skulle bestämma.

LÄS MER: Därför saknar spårvagnarna linjenamn

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.