Så jobbar polisen med kameraövervakning

Efter en sommar med många sexuella övergrepp kameraövervakar polisen för första gången Kulturkalaset. GP följde med en kväll för att se hur det går till.

ANNONS
|

Runt Kungsportsplatsen har tusentals människor samlats för att umgås, äta festivalmat och gå på konserter. Bakom Stora Teatern ligger polisens ledningscentral där insatsledaren Jonas Bergqvist och hans kollegor samordnar alla poliser, ordningsvakter och volontärer som bevakar evenemanget. I år använder de för första gången övervakningskameror för att förebygga brott men också öka möjligheterna att klara upp de brott som begås.

– Kameraövervakning har funnits i vår verktygslåda tidigare, men det är först nu vi behöver använda möjligheten, säger Jonas Bergqvist.

Om några timmar ska Doug Seegers och Weeping Willows uppträda på Kungstorget och då följer Jonas Bergqvist eller någon av hans kollegor allting som händer på skärmen. De letar efter speciella rörelsemönster, som exempelvis att en person lämnar området väldigt snabbt eller att några skapar en dansring där någon verkar utsatt.

ANNONS

"Vi zoomar in om vi ser någonting"

Polisen har permanent kamerabevakning på vissa platser i Göteborg – exempelvis i norra Biskopsgården – men det här är första gången man har tillfällig kameraövervakning vid ett evenemang. Det vanliga är annars att arrangören själv har övervakningskameror, och att polisen vid behov kan ta del av filmerna i efterhand.

– Men här kan vi kolla på övervakningsfilmen direkt och zooma in om vi ser någonting avvikande, säger Jonas Bergqvist.

LÄS MER: Kamerorna ska stoppa sexuella övergrepp

Kamerorna filmar publikhavet framför scenerna på Kungstorget och Götaplatsen. Om polisen ser ett misstänkt brott kontaktar man sina kollegor på plats och ger dem signalement. Om inte polisen kan ta personen just där och då finns bilden kvar och om det görs en anmälan läggs fotot in i förundersökningen.

Få ingripanden hittills

När GP besöker polisens ledningscentral på torsdagskvällen har det varit en lugn festival. Statistiken visar två omhändertaganden, fem avvisningar på grund av ordningsstörning och inga anmälda sexuella ofredanden. Samtidigt pågår festivalen We are Stockholm där det under de två första dagarna kom in 14 anmälningar om sexuellt ofredande.

– Kulturkalaset brukar vara lugnt eftersom det är en blandning av barn, ungdomar och vuxna. I år har det varit ovanligt lugnt men det är svårt att säga om det är för att kamerorna verkar avskräckande, Jonas Bergqvist.

ANNONS

Ovanför scenen på Kungstorget filmar en kamera Mbongwana Stars publik. På en mosaikmur bredvid scenen sitter Adam Bengtsson.

– Det är tråkigt att de ska behöva ta till sådana metoder. Jag har egentligen ingenting emot att bli filmad men det känns onödigt. De borde kunna lösa problemen på andra sätt, säger han.

"Fungerar bra"

Inför Kulturkalaset gick arrangören ut med att man ville införa "trygga zoner" för att minska riskerna för sexuella övergrepp. Efter mycket kritik tänkte man om, vilket Jonas Bergqvist tror var ett klokt beslut.

– Det skulle ha blivit mycket jobb för arrangören, och hade inte underlättat vårt arbete. Vi hade bara fått ingripa om det blev tjafs om vilken publik de skulle släppa in där, säger han.

Jonas Bergqvist tycker att kameraövervakningen fungerat bra hittills, men det är först när kalaset är över som man kan utreda om det haft någon effekt. De flesta kalasbesökare han pratat med tycker att det känns okej att vara filmad.

– Kränkningen det innebär att bli filmad är ingenting mot att bli sexuellt trakasserad, säger han.

ANNONS