Landvetter räknar med en sjuprocentig ökning av trafiken.
Landvetter räknar med en sjuprocentig ökning av trafiken.

Ryanair byter till Landvetter

ANNONS
|

Både Ryanair och Gotlandsflyg har meddelat att de kommer fortsätta med sina Göteborgsflygningar från Landvetter när Säve flygplats avvecklas.

Även från Wizzair har Landvetter flygplats fått positiva signaler i de förhandlingar med lågprisbolagen som inleddes på tisdagen.

Men nivån på grundavgiften för flygbolagen ingår inte i förhandlingarna, enligt Landvetter Flygplats flygplatsdirektör Charlotte Ljunggren.

Alla betalar lika

- Det här är en betydligt större flygplats och då kostar det helt enkelt mer. De flygbolag som erbjuds trafikera Göteborg Landvetter flygplats kommer flyga på precis samma villkor som övriga bolag. Alla betalar lika priser, så är det, säger Charlotte Ljunggren.

ANNONS

Däremot kan de bolagen förhandla om andra saker, som lokaler för personalen och utrymme för uppställningsplatser.

Frågan är hur lågprisbolagen lyckas hantera de ökade kostnaderna på sikt.

Ryanair lovar att fortsätta erbjuda de lägsta flygpriserna till och från Göteborg, trots att Säve stänger.

Antalet resmål kan minska

Det återstår att se om de kan fortsätta med samma låga pris och alla tidigare destinationer.

"För närvarande, ja", svarar Elina Hakkarainen, marknadschef för Ryanair Skandinavien i mejl på den frågan.

Gotlandsflyg har flaggat för att biljettpriserna på sikt kan komma att höjas, jämfört med flygningarna från Säve. Men de vill inte överdriva risken eftersom de har en stark ökning av passagerare, som kan mildra effekten av ökade flygplatsavgifter.

Om all trafik från de tre lågprisbolagen överförs från Säve innebär det en ökning av antalet flygrörelser på Landvetter med 5000 per år. I dag har Landvetter närmare 70000 rörelser per år.

Eftersom de nya bolagen flyger mer mitt på dagen och Landvetter har sin topp på morgonen har flygplatsen hittills kunnat svälja den nya trafiken under den senaste stoppmånaden.

ANNONS

En sjuprocentig ökning av trafiken innebär inte behov av sju procent fler anställda.

- Det är inget linjärt samband. Men vi har redan utökat personal lite under den senaste månaden.

Jobb försvinner

Det utökade behovet av personal på Landvetter handlar snarare om tiotalet anställningar än det hundratal som försvinner på Säve, enligt Charlotte Ljunggren.

Däremot skyndar Sävestoppet på Landvetters planerade utveckling för att möta den ständigt ökande trafiken.

- Vi sitter redan nu och jobbar med våra utvecklingsplaner för att bygga ut flygplatsen med större bagageutrymmen, fler bagagefickor, fler gater, fler toaletter fler uppställningsområden, fler butiker. Allt det är vi igång med, men när vi får så här stor ökning av trafiken på kort sikt tidigarelägger vi våra utvecklingsplaner.

ANNONS