Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Rune Bengtsson är upprörd över Apotekets fel:
Rune Bengtsson är upprörd över Apotekets fel: "Hade det varit ett påskkort som kommit fel är det inte så noga, men mediciner…" Bild: Anders Ylander

Rune, 80, fick hem andra personers mediciner

I paketet adresserat till Rune Bengtsson, 80, fanns som väntat mediciner i apodospåsar. Men medicinerna och recepten i påsarna var inte Runes.
– Det är idiotiskt att de inte har bättre koll, säger han.
Nu ser Apoteket ut att anmäla sig självt till Datainspektionen, IVO och Läkemedelsverket.

Var fjortonde dag levereras mediciner med bud hem till Rune Bengtssons dörr i Tynnered. Han får signera för att kvittera ut paketet med apodos, innehållande de mediciner han behöver.

Så långt var allt också som det skulle i tisdags; Runes namn och adress stod på kartongen. När han öppnade den insåg han dock efter en stund att påsarna med mediciner inte var hans.

Visserligen stod "Bengtsson, Rune" tryckt på påsarna, men där stod också två andra personers namn – två personer som bor i en helt annan stad och bara delar efternamn med Rune.

Troligen var det deras mediciner han fick, för inte var det hans egna.

– Jag tycker att det är så jävla skamligt att de inte har bättre koll på det, säger Rune.

Återkoppling dröjde

Att andra personers namn, recept och mediciner kunde nå honom gör honom upprörd.

– Med tanke på att det i mina egna mediciner är rätt mycket narkotika, kan man bara tänka på hur det kan bli om de kommer fel.

Rune Bengtsson, 80, håller sig för tillfället hemma i lägenheten, enligt rekommendationerna kring det nya coronaviruset. Bild: Anders Ylander
Rune Bengtsson, 80, håller sig för tillfället hemma i lägenheten, enligt rekommendationerna kring det nya coronaviruset. Bild: Anders Ylander

Direkt när Rune upptäckte felet kontaktade han Apoteket, som erbjuder tjänsten med apodos.

– Det ser ut som att det nog inte är någon livsviktig medicin. Men jag ringde med en gång i förrgår och de sade att de skulle höra av sig. Det har de inte gjort ännu, så kartongen står kvar här i hallen, säger han på torsdagsförmiddagen.

LÄS MER: Stopp för hamstring av läkemedel

"Ett mänskligt fel"

På Apotekets hemsida beskrivs hur tjänsten apodos ska öka patientsäkerheten och att recepten kontrolleras av farmaceuter. Varje påse ska dessutom fotograferas – detta för att säkerställa att det är rätt innehåll.

Allt detta har gjorts även i det här fallet, enligt Apotekets pressansvarige Magnus Frisk.

– Det är ett mänskligt fel som skett. De andra personerna hade tidigare hämtat sina dosrullar själva på apoteket, men nu bett om att få hemleverans. I den hanteringen har det blivit ett manuellt fel när det skulle ändras i registret. Man har tagit Runes adress och lagt på de andra personernas namn, säger Magnus Frisk.

Han fortsätter:

– Det är självklart väldigt allvarligt och djupt olyckligt. Som väl var hände inget: Rune har inte ätit medicinerna, och de andra personerna har haft läkemedel hemma så att de inte stått utan. Det är det som är risken när det blir fel, och det i sig är väldigt allvarligt.

Magnus Frisk, pressansvarig Apoteket. Bild: Apoteket, pressbild
Magnus Frisk, pressansvarig Apoteket. Bild: Apoteket, pressbild

Apoteket anmäler sig självt

Apoteket lär, enligt Magnus Frisk, nu anmäla sig självt till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och Läkemedelsverket. Dessutom lär man anmäla till Datainspektionen, då det handlar om personuppgifter som spridits.

– Vi gör också en egen utredning nu och får se om vi behöver bygga in ytterligare kontroller. Antingen om själva IT-systemet kan säga ifrån, eller om vi behöver titta på själva rutinerna i handhavandet.

Har rutinerna varit bristfälliga?

– Vi tycker att vi har bra rutiner och ett bra stödsystem, men självklart visar det här också att vi förmodligen behöver förbättra dem ytterligare.

Efter det att GP först pratade med Apoteket och Rune har Apoteket nu hört av sig till honom, liksom till personerna som skulle ha fått medicinerna.

– Vi har nu varit kontakt med de berörda personerna och bett om ursäkt. Vi kommer att hämta de felaktiga rullarna och ha som en del av den internutredning som vi påbörjat. De personerna som skulle ha fått rullarna kommer att få nya under dagen i dag, säger Magnus Frisk.

LÄS MER: Här säkras medicinernas väg till apoteken

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.