Rullstolsburen tappad i trappa

ANNONS
|

Antalet olyckor i samband med färdtjänsttransporter i Göteborg har ökat det senaste halvåret. Vanligtvis rapporteras runt 19 olyckor per år men halvårsstatistiken visar att siffran redan är uppe i 13. Vid minst tre tillfällen har rullstolsburna tappats i trappor.

Den senaste olyckan inträffade för några veckor sedan. Då skulle en äldre rullstolburen man åka färdtjänst från sitt hem i Lunden. Han fick hjälp i trapphuset av chauffören men något hände och han föll handlöst. Tack vare att en anhörig kunde lindra fallet slutade det endast med en armskada.

Tidigare i år inträffade en liknande färdtjänstolycka. Den slutade med att en 92-årig kvinna avled på sjukhus till följd av skadorna.

ANNONS

– Vi är oroade över de allvarliga olyckorna som inträffat den senaste tiden. Det handlar om handhavandefel med trappklättrare, säger Peter Norling, trafikchef på färdtjänstförvaltningen som hänvisar till att ansvaret ligger hos deras entreprenörer.

Trappklättrare används som hjälpmedel för att köra rullstolburna upp och ner för trappor. Stolen förs upp med hjälp av hävteknik som extrahjul på trappklättraren ger.

Runt 63 färdtjänstbussar i Göteborg är utrustade med trappklättrare. Färdtjänsten i Göteborg har fyra entreprenörer som ansvarar för chaufförerna som kör färdtjänstbussar. Alla olyckor med trappklättrare som inträffat har varit vid körningar som gjorts av Sandarnas Transport.

– Historiskt har de levererat sina tjänster med kvalitet. Vi har nu satt in utbildning för alla förare som har trappklättrare i bilen. Dessutom ser vi över andra åtgärder, säger Peter Norling.

Olycksorsaken tros vara chaufförernas ovana som har gjort att hjälpmedlet hanterats felaktigt. För att komma till rätta med problemet funderar man på att ha färre chaufförer som använder trappklättrare mer frekvent. Dessutom överväger förvaltningen att köpa in andra typer av trappklättrare som kan vara enklare att hantera.

Sandarna Transporter har blivit belagda med vite för vissa av olyckorna men får fortsätta sitt uppdrag.

– Först måste entreprenören få en chans att komma i ordning med problemen. Vi kommer fortsätta att ha kvalitetsgranskningar, säger Peter Norling som poängterar att det är tryggt att åka färdtjänst i Göteborg.

ANNONS

– Vi gör 1,2 miljarder körningar per år och 5 500 trappklättringar. Olyckor är ytterst ovanliga.

Färdtjänstförvaltningen har haft ett extrainsatt möte med Sandarna transporter och företaget ska nu se över utbildningen av förarna som använder trappklättrare. Sandarna Transporters vd, Ulf Edvardsson, tycker dock att man ska ha perspektiv på det som inträffat då företaget under tio års tid haft tre olyckor med trappklättrare.

– Självklart är det tre olyckor för mycket, men vi utför tusentals körningar om året och står för hälften av alla transporter i Göteborg. Det är säkert att åka med oss.

ANNONS