Rio Rio måste bort

ANNONS
|

Den utvägen finns knappast. Det går inte att komma under broarna ut till älven; de går inte att öppna. Pråmens överbyggnad måste rivas, skrovet skrotas.

Ägarna fick i somras förlängt tillfälligt bygglov för pråmen till 2015. Då kan det inte förlängas längre, bara upphöra eller bli permanent.

–Pråmen ligger där så länge vi inte är klara med tunneln, säger byggnadsnämndens Mats Arnsmar (S).

Men Park- och naturförvaltningen har bråttom. Tjänstemännen har sagt upp hyresavtalet om kajplatsen. Politikerna i nämnden har bara informerats om beslutet.

–Men vi har diskuterat det tidigare, säger nämndens ordförande Marina Johansson (S). Rio Rio-båten tillför ingenting. Alla i nämnden delar den uppfattningen.

ANNONS

Hela Rosenlund skall nämligen fräschas upp i år. Arkaderna längs Rosenlundsgatan skall bli butiksyta, p-platserna utanför skall bli trottoar. Parkeringarna mellan gatan och kanalen skall bli renodlade korttids-; långtidsparkerarna skall ner till tomma platser i garagen under husen. Det skall bli gångbro mellan Feskekôrka och Haga; stråken längs kajerna ska rustas upp för att locka fotgängare.

Men Rio Rio skall bort – trots att de verksamheter som skall göra stadsdelen levande ännu inte finns.

På vilket sätt blir Rosenlund tryggare om den enda verksamheten utanför kontorstid försvinner?

–Hade de haft verksamhet dagar och kvällar, inte bara fredags- och lördagsnätter, hade det varit en annan sak, säger Ingvar Brattefjäll i Trygg, Vacker Stad.

Han har sin arbetsplats på Park- & Natur.

Varför så bråttom?

–Det är egentligen ingen brådska för Västlänkens skull, men pråmens underhåll har varit eftersatt i flera år.

Förra året anlitade Rio Rios ägare för dyra pengar arkitekt för att snygga till exteriören; bland annat skulle markiserna på akterdäck ersättas med fasta fönster.

–Vi la ner det när vi förstod att våra argument inte hjälpte, säger Patricio Pons och Kheir Skaf. Det spelade ingen roll vad vi sa. Vi skulle bort.

ANNONS