Johan Nyhus (S) ordförande i trafiknämnden är inte överraskad över kritiken mot trafikkontoret.
Johan Nyhus (S) ordförande i trafiknämnden är inte överraskad över kritiken mot trafikkontoret.

Revisorer kritiska mot trafikkontoret

ANNONS
|

Enligt den granskning som Stadsrevisionen låtit konsultföretaget HiQ utföra har det uppstått stora skillnader mellan budget och utfall i tre investeringsprojekt som skärskådats.

Rutinerna för och projektstyrningen och ekonomisk uppföljning av projekt är bristfälliga

Det finns ett behov av ökad kunskapsöverföring mellan projektledare när verksamheten expanderar.

De tre investeringsprojekten HiQ granskade blev 55-100 procent dyrare än beräknat.

Ombyggnaden av Heden skulle kosta fem miljoner kronor men den slutliga kostnaden blev 10 Mkr.

Byggandet av triangelspår i Munkebäckslänken och nytt signalsystem beräknades kosta 60 miljoner kronor men prognosen är nu en slutlig kostnad på 93 Mkr.

Byggandet av tillfälligt spårvägsspår i Gamlestaden skulle kosta 90 miljoner kronor men .prognosen är nu en slutlig kostnad på 150 Mkr.

ANNONS

En del av ombyggnaden av Heden och anläggningen av provisoriska spår i Gamlestaden ingår i Västsvenska paketet. De tre investeringsprojekten blev klara i tid.

De tre underhållsprojekten som HiQ studerade blev också klara i tid och de höll sig inom uppsatta kostnadsramar.

Den samlade bedömningen är att styrningen av investerings- och underhållsprojekt inte är tillräckligt väl utvecklad.

"De brister som framkommit i samband med granskningen måste åtgärdas", skriver HiQ i sin rapport till Stadsrevisionen.

Johan Nyhus (S), ordförande i trafiknämnden, är inte överraskad.

- Vi var medvetna om bristerna och har arbetat för att åtgärda dem, säger han. När Stefan Eglinger blev trafikdirektör för ett år sedan fick han uppdraget att ta hand om bristerna och organisera om kontoret.

Omorganisationen äger rum 1 april i år. Då skapas bland annat en helt ny projektorganisation.

Enligt Nyhus finns olika anledningar till att projekten blivit dyrare än beräknat.

- I Gamlestaden beror överskridandet på kostnader för arkeologiska undersökningar, säger han. Länsstyrelsen krävde att de skulle utföras, de bedrevs på löpande räkning och de blev oerhört dyra.

Trafikkontoret har inlett samtal med länsstyrelsen för att minska kostnaderna för arkeologiska undersökningar.

ANNONS

- I Munkebäck blev spårarbeten och signalprojektering dyrare än kontoret räknat med, det var länge sedan liknande arbeten utfördes och kostnaderna blev höga, Vändslingan vid Nymånegatan som byggdes senare höll budget.

På Heden grenomfördes kompletterande arbeten efter önskemål från Park- och naturförvaltningen som ökade kostnaderna. Dessa betalades av Park och Natur.

ANNONS